آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

عربستان در صدر وارد کنندگان بزرگ سلاح در جهان

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم گزارشی در خصوص کشورهایی که بیشترین واردات اسلحه در جهان را طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ داشته‌اند، منتشر کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ شبکه خبری الجزیره گزارش داد: پنج کشور عربی در میان ۱۰ کشوری که بیشترین سلاح را طی سالهای مذکور وارد کرده‌اند قرار دارند.

عربستان در صدر وارد کنندگان بزرگ سلاح در جهان

عربستان در رده نخست، مصر در رده سوم، الجزائر در رده ششم، قطر در رده هشتم و امارات در رده نهم قرار دارند.

بنا بر این تحقیق، عربستان سعودی در این بازه زمانی در مقایسه با 5 سال پیش از این زمان، واردات اسلحه خود را ۶۱ % افزایش داده و میزان خرید عربستان سعودی از تسلیحات فروخته شده در جهان در این بازه زمانی، ۱۱ % است.

آمریکا در رأس کشورهایی قرار دارد که به عربستان سعودی سلاح فروخته و ۷۹ % سلاح‌های خریداری شده سعودی‌ها از آمریکاست. پس از آمریکا، بریتانیا با ۹.۳ % و فرانسه با ۴ % در رده بعدی فروشندگان اسلحه به ریاض قرار دارند.

پیشتر نیز گزارش‌هایی در خصوص تمرکز دولت سعودی بر خرید اسلحه در این بازه زمانی منتشر شده بود.

بررسی آمار بودجه عربستان نشان می‌دهد با توجه به راه اندازی ائتلاف سعودی علیه یمن، مخارج نظامی در بودجه‌های عربستان سعودی طی 5 سال گذشته از میزان مخارج آن در بخش‌های آموزش و بهداشت فراتر رفته است. مخارج نظامی عربستان از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بیش از ۲۷۳ میلیارد دلار بوده است و این هزینه‌ها ۲۰.۹ درصد از کل هزینه‌های حکومتی این کشور را شامل شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا