آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

عربستان سعودی پس از ۷۰ سال سیستم کفالت را لغو کرد

قانون لغو سیستم کفالت (نوعی رابطه میان کارگر و کارفرما) در عربستان سعودی از امروز (یکشنبه) وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد: سرانجام پس از ۷۰ سال برقراری سیستم کفالت، عربستان سعودی این قانون که اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشری را برانگیخته بود و به نوعی سیستم استثمار کارگران خارجی محسوب می‌شد را لغو کرد.

عربستان سعودی پس از ۷۰ سال سیستم کفالت را لغو کرد

وزارت نیروی انسانی و توسعه اجتماعی عربستان سعودی در نوامبر سال گذشته میلادی طرحی موسوم به «بهبود روابط پیچیده» برای جایگزینی سیستم کفالت میان کارگران خارجی و کارفرما را اعلام کرد و این قانون از امروز (یکشنبه) اجرایی می‌شود.

به گفته رسانه‎های سعودی، طرح جدید قانون کار تلاش می‌کند بازار کار در عربستان را برای کارگران خارجی جذاب کند و شرایط کار را بهبود بخشد. در این طرح بر روی سه مسأله تغییر شغل، بهبود سازوکار خروج از عربستان و بازگشت و خروج نهایی تمرکز شده است.

طبق سیستم کفالت که در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعمال می‌شود، کارگران خارجی در بدو ورود باید کفیل و سرپرستی برای خود تعیین کنند و پاسپورت خود را به کفیل بدهند و از این رو بدون اجازه وی حق خروج از کشور را ندارند. این سیستم که از آن با عنوان برده داری نوین یاد می‌شود، تاکنون اعتراضات بسیاری را برانگیخته است.

در حال حاضر طبق آمار رسمی عربستان، تعداد ۸.۴۴ میلیون کارگر خارجی در این کشور مشغول به کار هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا