آسیااخبارپاکستانجهانجهان اسلام

ترکیه و پاکستان نخستین جنگنده بزرگ مسلمانان را می سازند

منابع آگاه گفته اند ترکیه قصد دارد از کمک‌های فنی پاکستان برای ساخت جت جنگنده استفاده کند. روابط فنی و نظامی پاکستان و چین و امکان بهره مندی از آن یکی از انگیزه‌های ترکیه است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ ترکیه که در جریان خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ روسیه از همکاری در پروژه تولید جنگنده اف-۳۵ آمریکا کنار گذاشته شد، اکنون در نظر دارد با همکاری پاکستان به تولید جنگنده و موشک بپردازد و ممکن است در این راه از مزایای فناوری چینی هم بهره‌مند شود.

ترکیه و پاکستان نخستین جنگنده بزرگ مسلمانان را می سازند

مقامات نظامی و دولتی ترکیه نشست‌های دوره‌ای با همتایان پاکستانی خود برگزار کرده اند که آخرین گفتگوی سطح بالای آن‌ها ماه ژانویه برگزار شد. این خبر را «بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه ترکیه‌ای و پاکستانی نقل کرده و اضافه می‌کند که مشخص نیست دو کشور چه اندازه به امضای توافق نزدیکند.

این توافق می‌تواند به ترکیه که عضو ناتو است به فناوری نظامی چینی نزدیکتر شود. اسلام آباد با کمک پکن توانسته است جت جنگنده «جِی اف ۱۷» را تولید کند و از طراحی چینی‌ها برای ساخت موشک بالستیک «شاهین» استفاده کرده است.

آنکارا سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود برای توسعه یک سامانه موشکی سطح به هوا با یک شرکت چینی همکاری خواهد کرد، اما این همکاری دو سال بعد به دلیل بی میلی چینی‌ها برای انتقال فناوری و اعمال فشار ناتو به ترکیه، ناکام ماند.

منابع آگاه گفته اند که پاکستان از نظر ترکیه متحدی راهبردی و یک شریک بالقوه برای ساخت پدافند موشکی برد بلند «سیپر» و پروژه جت جنگنده «تی اف- ایکس» ترکیه است.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از «پتانسیل بسیار جدی» همکاری با پاکستان در پروژه‌های دفاعی ستایش کرده بود و مقامات ارشد دو کشور در ماه‌های گذشته با یکدیگر دیدار کرده اند.

سال گذشته میلادی ترکیه از مالزی برای توسعه مشترک جنگنده «تی اف- ایکس» دعوت کرده بود، چرا که مالزی توانمندی فنی برای تولید مواد مورد نیاز پوسته هواپیما را دارد.

نکته قابل توجه این است که پاکستان در حال حاضر مشغول کار بر روی توسعه «نسل پنجم» جنگنده‌ها است که مهمترین ویژگی آن‌ها رادارگریزی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا