آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامفرهنگ و هنر

قم شادترین استان ایران ناشاد

بر اساس یک پژوهش انجام شده در ایران، استان قم عنوان شادترین استان در این کشور، شناخته شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این طرح که در سال ۹۸ از سوی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و به سفارش موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی  ایران، بر اساس پرسشنامه آکسفورد انجام شده، ۲۹ تست چهار گزینه‌ای و مقیاس شش درجه‌ای دارد.

بر اساس این پرسشنامه نمره شادکامی افراد از یک که کمترین تا شش که بیشترین عدد بوده، متغیر است و به ترتیب شامل نمره‌های ۱-۲ (ناشاد)، ۲-۳ (تاحدودی ناشاد)‏، ۳-۴ (نه‌چندان شاد)، ۴ (تاحدودی شاد)، ۴-۵ (نسبتا شاد)، ۵-۶ (بسیار شاد) و ۶ (بسیار زیاد شاد) می‌شود.

پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی ایران با انتشار گزارشی اعلام کرده که قم شادترین استان در این کشور است.

بر اساس گزارش این پژوهشکده، با توجه به اعداد بدست آمده از نظرسنجی، میانگین کشوری شادکامی در ایران در سال 98 در رده «نسبتا شاد» قرار داشته است.

استان و شهر مقدس قم در بالاترین رده از نظر شادکامی و سمنان در پایین‌ترین رده قرار دارد.

در این تحقیق سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد در رتبه‌های بعدی از نظر شادکامی قرار دارند.

این گزارش در حالی منتشر شده که روز یکشنبه اول دی ماه همان سال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، طی مراسمی در بیمارستان روانپزشکی رازی، نسبت به بهداشت روان جامعه اعلام خطر کرد.

او سلامت روانی و فردی را اولین رکن نظام سلامت در جامعه دانست و گفت: حوزه بهداشت روان جامعه یکی از حوزه‌های بهداشت است که به شدت در این باره با مشکل مواجه هستیم و اعلام کمبودها در این زمینه نشانه برخی کم کاری‌ها است.

چند ماه پیش‌تر، رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفته بود که دستکم ۲۰% مردم ایران اختلال روانی خفیف تا شدید دارند و از سلامت روانی و جسمی افراد غفلت می‌شود.

طبق اعلام رئیس انجمن روانپزشکان ایران، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در رده‌های نخست شایع‌ترین اختلال‌های روانی این کشور قرار دارند و وسواس، اختلالات خواب و اختلالات رفتاری در رده‌های بعد. این انجمن می‌گوید شمار زنان مبتلا به افسردگی در ایران، دو برابر مردان است.

دو سال پیش از این یعنی سال 96، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت وقت گفته بود که جامعه ایران از نظر فرهنگی، اختلالات روانی را انکار می‌کند و برداشت عمومی این است که اختلال روانی به معنای دیوانگی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا