آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

اعتراضات مردمی در عراق

عراق مجددا شاهد اعتراضات مردمی در برخی استان هاست و از طرفی این کشور همچنان در حال پاکسازی مناطق مختلف از سنی های تندروی داعش است.

اعمال مقررات منع آمد و شد در ذی قار به دنبال درگیری میان نیروهای ضد اغتشاش و معترضانی که خواهان برکناری ناظم الوائلی استاندار این استان هستند، نمونه ای از این ناآرامی ها میباشد.

اعتراضات مردمی در عراق

منابع عراقی می گویند که در درگیری نیروهای امنیتی در مناطقی از استان ذی قار، دو معترض جانباخته و ۲۱ نفر دیگر که ۱۲ نفر از نیروهای امنیتی در میان آنها هستند، مجروح شدند.

منابع عراقی از جان باختن و زخمی شدن ۱۷ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات و نیروهای امنیتی به دنبال درگیری ها در ناصریه خبر دادند.

در همین حال، نیروهای پلیس فدرال عراق با صدور بیانیه ای اعلام کردند در عملیاتی اطلاعاتی و دقیق موفق به شناسایی و بازداشت دو تن از خطرناک ‌ترین عناصر تروریستی داعش در بخش “العباسی” در استان کرکوک شدند.

در این بیانیه آمده که این دو تروریست برای انجام اقدامات لازم و بازجویی به مراکز ذی‌ربط تحویل داده شدند.
وزارت کشور عراق همچنین در بیانیه دیگری از بازداشت یک داعشی دیگر در استان نینوا خبر داد.

عراق خصوصا در مناطق شمالی همچنان در حال پاکسازی مناطق مختلف از هسته های خاموش حامی سنی های تندروی داعش، دفع حملات گاه بی گاه این هسته های تروریستی و یا بازداشت عناصر شناخته شده این گروه تروریستی است.

به گفته کارشناسان، همزمانی برخی اعتراضاتی که به خشونت کشیده می شود با شیوع ویروس کرونا، می تواند جان تازه ای به صفوف از هم گسسته سنی های داعش در عراق ببخشد.

مخصوصا این که ناآرامی ها از طرفی و از طرف دیگر تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی، سرمایه گزاری خارجی در این کشور را کاهش داده و می تواند در درازمدت موجبات افزایش تورم شده و در نتیجه اعتراضات مردمی شدیدتری را در پی داشته باشد.

کارشناسان امنیتی می گویند، این موقعیتی مناسب برای عناصر تروریستی و هسته های خفته داعش است تا با حضور در جمع معترضان، سمت و سوی حرکت عدالت خواهانه آنها درباره مبارزه با فساد و اصلاح مشکلات خدمات اجتماعی را تغییر داده و یا اعتراضات مسالمت آمیز را با هدف متشنج سازی جو عراق به خشونت بکشانند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا