آسیااخبارجهان

پارلمان کانادا رفتار چین با مسلمانان اویغور را نسل‌کشی خواند

کانادا سیاست و رفتار دولت چین با مسلمانان این کشور را نسل‌کشی نامید.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از فرانس۲۴؛ نمایندگان پارلمان کانادا، به اتفاق آراء رفتار چین با مسلمانان اویغور را نسل‌کشی نامیدند.

پارلمان کانادا رفتار چین با مسلمانان اویغور را نسل‌کشی خواند

این موضوع باعث خشم شدید پکن شد به طوریکه چین این قانون پارلمان کانادا را تحریک‌آمیز و بدخواهانه نامید. چین به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور متهم است.

چین می‌گوید این مسلمانان را به خاطر جلوگیری از افراطی‌شدن گردهم جمع کرده و به آنها آموزش عقیدتی و سیاسی می‌دهد، اما سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند انواع شکنجه‌ها، عقیم‌سازی و کار اجباری در این کمپ‌ها در حق زندانیان اعمال می‌شود.

چین دهه‌ها است فشار بی‌امانی روی مسلمانان ایالت سین‌کیانگ وارد می‌کند به طوریکه حجاب و فرهنگ اسلامی، رفتن به مسجد، قرآن خواندن و بسیاری از آداب و رسوم سنتی و مذهبی آنان را ممنوع کرده و حتی هزاران قبرستان و نماد اسلامی آنان را تخریب کرده است.

مجلس عوام کانادا در نامه‌ای خطاب به جاستین ترودو نخست وزیر این کشور اعلام کرد: قانون نسل کشی اعلام کردن رفتار چین با مسلمانان اویغور به اتفاق آراء در مجلس عوام و وزرا تصویب شده.

این قانون همچنین خواستار عدم شرکت کانادا در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ چین در صورت عدم توقف روند آزار مسلمانان اویغور شده است.

ترودو خود نیز اخیرا در اجلاس گروه هفت تاکید کرده بود که کانادا با مشورت با متحدانش به دنبال نسل کشی اعلام کردن رفتار چین با مسلمانان سین کیانگ است.

سفارت چین در کانادا ضمن محکوم کردن این قانون اعلام کرد: تلاش کانادا برای جلوگیری از روند توسعه کانادا به بهانه شرایط سین کیانگ حرکتی محکوم به شکست است.

وزیر خارجه چین نیز پیش از آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل رفتار چین با مسلمانان اویغور و مردم تبت را نمونه درخشانی از پیشرفت حقوق بشر چینب نامیده بود.

گفتنی است روابط چین و کانادا در سالهای اخیر رو به تیرگی نهاده که به گفته کارشناسان، عمده آن مربوط به بازداشت مدیر اجرایی شرکت هوآوی به جرم دور زدن تحریم‌ها و تلاش برای استرداد او به آمریکا است.

چین هم تلاش کرده به تلافی این اقدام کانادا، چند شهروند این کشور را بازداشت کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا