آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

لعنت بر صدام، رحمت بر قابوس.. چرا عراق عمان نمی شود؟!

بررسی های انجام شده نشان می دهد که دو کشور عربی عراق و عمان، شباهت های نه چندان کمی به هم دارند اما متاسفانه وضعیت فعلی دو کشور و مردمانش، تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ عراق یکی از قدیمی ترین و با تمدن ترین کشورهای عربی به شمار می رود. عمان نیز کشوری بسیار قدیمی است که تمدنش به قرن ها پیش باز می گردد.

لعنت بر صدام، رحمت بر قابوس

عراق از نظر جغرافیایی در خاورمیانه و در گوشه دریای خلیج فارس قرار دارد. عمان نیز در خارومیانه و در گوشه دیگر خلیج فارس واقع شده است. موقعیت جغرافیایی عراق بخصوص از جنوب این کشور و ارتباط آن به دریا به گونه ای است که بنادر مهمی را در خود جای داده و فرصت بسیار مناسبی را برای تجارت با دیگر کشورهای دنیا فراهم کرده و عمان نیز در این مسأله، وضعیت مشابهی به عراق دارد.

عراق سرشناس از منابع و ثروت های طبیعی بخصوص نفت و گاز است. عمان نیز دقیقا وضعیت مشابهی دارد. البته ناگفته نماند که نظام سیاسی در عراق با عمان تفاوت دارد. عراق ریاستی است و عمان سلطنتی.

زبان هر دو کشور عربی است و مردمانش پیرو آئین های مختلفی هستند. در عراق از مسلمان شیعه و اهل تسنن، مسیحی، ایزدی، صابئی و غیره وجود دارد. در عمان نیز پیروان مذاهب اسلامی از جمله اباضیه، اهل تسنن و شیعه وجود دارند.

از نظر جمعیتی عراق حدود 35 ملیون جمعیت دارد اما عمان در مجموع حدود 5 ملیون نفر در آن زندگی می کنند. البته مساحت دو کشور نزدیک به یکدیگر است. عراق 438,317 کیلومتر مربع وسعت دارد و عمان 309.500 کیلومتر مربع.

هر دو کشور روابط خوبی با کشورهای همسایه خود دارند. روابطشان با ابرقدرت های جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و غیره نیز تقریبا بسیار عالی است.

با همه این وجه تشابه میان دو کشور اما واقعیت این است که وضعیت زندگی و رفاه مردم عمان چندین برابر مردم عراق بهتر است. دلیل این مسأله نه به موضوع بیشتر یا کمتر بودن جمعیت این کشور نسبت به آن کشور ربط دارد و نه به موضوع ریاستی و سلطنتی بودن دو کشور مربوط می شود.

واقعیت این است که وضعیت فعلی دو کشور و مردمش تنها به حاکمان آن مربوط می شود. صدام بیش از چهل سال در عراق حکومت کرد اما دورانش سرشار از فساد، ظلم، قتل، غارت و دیگر رزائل بود. قابوس هم بیش از چهل سال حکومت کرد اما دورانش سرشار بود از سلامت اداری، محبت به مردم، حمایت از ملت، سازندگی و دیگر نقاط مثبت.

صدام در دوران حکومتش دو جنگ خانمان سوز علیه دو کشور همسایه اش یعنی ایران و کویت به راه انداخت. قابوس در دوران حکومتش بارها و بارها برای آشتی دادن همسایگانش پا در میانی کرد.

از همین روست که صدام همواره توسط مردم کشورش و ملت های منطقه مورد لعن و نفرین قرار می گیرد و قابوس همواره توسط مردم کشورش و ملت های منطقه مورد رحمت و تمجید قرار می گیرد.

لعنت بر صدام، رحمت بر قابوس ..

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا