آسیاآفریقااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودیمصر

انتقاد شدید فعالان و سیاستمداران از برنامه قرآن زدایی رئیس جمهور مصر

دستور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برای حذف آیات قرآن و احادیث از کتاب‌های درسی با محکومیت شدید فعالان و سیاستمداران مصری مواجه شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ رضا حجازی، معاون وزیر آموزش و پرورش مصر اعلام کرد که السیسی به بهانه نشر افکار افراطی، به این وزارتخانه دستور داده است که آیات قرآنی و احادیث نبوی از دو درس زبان عربی و تاریخ حذف و به درس دینی محدود شود.

انتقاد شدید فعالان و سیاستمداران از برنامه قرآن زدایی رئیس جمهور مصر

از سوی دیگر فریدی البیاضی، عضو کمیسیون دفاع و امنیت ملی مصر نیز قرار دادن متون دینی در مواد درسی زبان عربی، تاریخ و جغرافیا را تهدید بزرگی خواند که به زعم وی به معلمان غیرمتعهد این فرصت را می‌دهد تا تفسیر افراط‌گرایانه و مخربی از آن متون ارائه داده و افکار افراطی را نشر دهند.

فعالان معتقدند که سیسی با تصمیم به حذف آیات قرآنی و پیش از آن، تصمیم به تخریب مساجد، محدود کردن نقش الازهر و اعلام حمایت از فرانسه علی‌رغم حمله مکرون به ارزش‌های اسلامی به دنبال از بین بردن هویت اسلامی مردم مصر و احتمالا سکولاریزه نمودن این کشور است.

فعالان تأکید کردند که سیسی با این تصمیم قصد ندارد همانطور که ادعا می‌کند، گفتمان دینی را تجدید و نوسازی کند، بلکه می‌خواهد کل دین را از جامعه حذف کند.

آنها تأکید کردند که مردم باید علیه تصمیماتی که به ساختار و هویت اسلامی مصر آسیب می‌ رساند، اعتراض کنند.

آنها اعلام کردند سیسی پس از اینکه ارزیابی و نمره‌دهی به دانش‌آموزان در درس دینی را حذف کرده، این درس را به حاشیه برده، زیرا این اقدام منجر به عدم مطالعه یا توجه به آن می‌شود.

به گفته این فعالان این تصمیم، نسل‌هایی را به بار خواهد آورد كه از دین چیزی نمی‌دانند و این نیز ضربه مهلكی به زبان عربی نیز وارد می‌كند.

زیرا قرآن كریم معتبرترین منبع دستور زبان، بلاغت و ادبیات عرب است.

از طرفی معاون وزیر آموزش و پرورش مصر موافقت خود را با پیشنهاد فریدی البیاضی، نماینده پارلمان این کشور در خصوص تدریس ارزش‌های مشترک میان ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت و اصول تسامح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، در دوره‌های مختلف تحصیلی را اعلام کرد.

به گفته فعالان سیاسی، عبدالفتاح السیسی با سلاح دفاع از اسلام با اسلامگرایان مصری به ویژه اخوان المسلمین می‌جنگند.

وی پس از کودتا و زمانی که نامزد انتخابات فرمایشی ریاست جمهوری در این کشور شده بود، در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود: مواضع دینی دست و پای مصر را می‌بندد و مانع از پیشرفت آن می‌شود.

سیسی همچنین گفت: من بر این باور هستم که مواضع دینی در جهان اسلام باعث شده تا اسلام انسانیت خود را از دست بدهد و این امر ایجاب می‌کند که ما و تمامی مسئولان در مواضع خود بازنگری کنیم چرا که ما در مقابل خدا باید پاسخگو باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: چیزی به نام کشور دینی وجود ندارد.

عبدالفتاح السیسی اخیرا نیز با الازهر و خصوصا رئیس آن احمد طیب به مانند محمد بن سلمان با شورای مفتیان وهابی، روابط تیره ای دارد.

کارشناسان این را نیز در راستای سکولاریزه نمودن مصر عنوان کرده اند.

آنها می گویند حتی ممکن است هر دو کشور به یک سو حرکت کنند چرا که طرح های جدید محمد بن سلمان بی شباهت به اقدامات سیسی نیست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا