اخباراروپاجهان

گزارش/ از پلمپ 400 شرکت متعلق به مسلمانان در فرانسه تا رأی گیری درباره پیش نویس لایحه ضد افراط گرایی اسلامی

دولت فرانسه در جدید ترین اقدام ضد اسلامی خود 400 شرکت متعلق به مسلمانان در این کشور را پلمپ کرده و آنان را از ادامه فعالیت منع کرد در حالی که نمایندگان فرانسه نیز روز سه شنبه هفته گذشته درباره پیش نویس لایحه ضد افراط گرایی اسلامی رأی گیری کردند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ نیروهای وابسته به وزارت کشور فرانسه در جدید ترین اقدام ضد اسلامی، نژاد پرستانه و فتنه انگیز خود، 400 شرکت متعلق به مسلمانان در این کشور را پلمپ کرده و آنان را از ادامه فعالیت منع کرد.

در همین راستا وب سایت فرانسوی “مدیا پارت” ضمن اعلام این خبر، با انتشار گزارشی در مورد این رفتار ضد حقوق بشری، نوشت: پلمپ این 400 شرکت از مجموع 18 هزار شرکتی صورت گرفت که توسط وزارت کشور فرانسه مورد بازرسی و بررسی قرار گرفتند.

در ادامه این گزارش آمده: وزارت کشور فرانسه به “اداره مقابله با جدایی طلبان” در ژانویه 2020 میلادی مأموریت داد که بازرسی و بررسی شرکت های متعلق به مسلمانان در فرانسه را آغاز کند و با شدت در این موضوع انجام وظیفه کند.

وب سایت فرانسوی “مدیا پارت” همچنین افزود: بر اساس اخبار و اطلاعات دریافتی ما، وزارت کشور به “اداره مقابله با جدایی طلبان” اعلام کرده بود که با هدف مبارزه با افراط گرایی دینی قرار است این شرکت ها مورد بازرسی و بررسی قرار گیرند لذا باید هرگونه سند و مدرکی قانونی که موجب پلمپ شدن این شرکت ها شود، جمع آوری شود تا تحت عنوان “مخالفت در قوانین وزارت کار” به دادگاه ارائه شود و حکم پلمپ این شرکت ها صادر شود.

“مدیا پارت” همچنین نوشت: به اعتقاد وکلای دادگستری و کارشناسان مسائل حقوقی و قانونی فرانسه، سند سازی با هدف ایجاد زمینه پلمپ کردن این شرکت ها اقدامی مخالف قوانین ملی فرانسه به شمار می رود و رفتاری بر خلاف توافقنامه کار که در سال 1947 میلادی در فرانسه صادر شد، است.

در همین حال اتحادیه کار و کارگران فرانسه نیز با صدور بیانیه ای این اقدام دولت فرانسه را مخالف قوانین کار عنوان کرد و آن را رفتای برای “مورد حمله قرار دادن مسلمانان” دانست.

در همین راستا خانم “فالیری لاپاتوت” دبیر ملی اتحادیه کار و کارگران فرانسه در این باره گفت: رفتاری که “اداره مقابله با جدایی طلبان” مرتکب آن شد، استقلال کاری این شرکت ها را زیر سوال برده و ما آن را “سوء استفاده از قدرت حاکمیت” می دانیم.

وب سایت فرانسوی “مدیا پارت” همچنین با کارشناس حسابرسی “اداره مقابله با جدایی طلبان” گفتگویی در این باره انجام داده و گفت: از ما خواسته شد که حتی به دلایل غیر مرتبط ، جلوی فعالیت این شرکت ها را بگیریم و به هر قیمتی شده، آنها را پلمپ کنیم. این درخواست، بسیار نگران کننده بود. با این قانون ما را ملزم به اجرای این دستور نمی کرد اما اخلاق کاری ایجاب می کرد که دستورات ما فوق را بشنویم و اجرا کنیم لذا ناگزیر به انجام آن شدیم.

اعتراض مسلمانان فرانسه به لایحه دولتی مخالفت با افراط‌گرایی
از سوی دیگر معترضان فرانسوی با تجمع در پاریس از دولت خواستند تا لایحه ضد افراط گرایی اسلامی را کنار بگذارد زیرا این قانون ضد مسلمانان است و آزادی مذهبی را نادیده می‌گیرد.

در همین راستا آسوشیتدپرس گزارش داد: معترضان در پاریس، خواستار کنار گذاشتن لایحه ریشه کن کردن افراط گرایی اسلامی از طرف دولت فرانسه شدند که به گفته آنها می‌تواند آزادی مذهبی را نادیده بگیرد و همه مسلمانان را به مظنونان احتمالی تبدیل کند.

“زینب بوآبیدی” از حومه پاریس با حضور در این تجمع گفت: اگر فردی یک اقدام وحشتناک انجام ‌داد، شما که نباید به کل جامعه حمله کنید. من به دلیل داشتن نام عرب گاهی اوقات در دانشگاه و در محل کار خود با تبعیض رو به‌رو شده و چنین قوانینی می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

گروهی از مسلمانان، ضد نژادپرستی، چپ گرایان و سایر گروه‌های فعال در حوالی برج ایفل تجمع کرده و خواستار لغو لایحه ضد افراط گرایی اسلامی شدند. حدود ۱۵۰ نفر از جمله مسلمانان و غیرمسلمانان در این اعتراض مسالمت آمیز شرکت کردند.

این اعتراض در حالی صورت گرفت که نمایندگان فرانسه روز سه شنبه گذشته درباره پیش نویس این قانون رای گیری کردند که انتظار می‌رود در هر دو مجلس فرانسه تصویب شود.
دولت “امانوئل ماکرون” رییس جمهوری فرانسه معتقد است که این لایحه برای محافظت از ارزش های فرانسه مانند برابری جنسیتی، سکولاریسم و جلوگیری از ریشه دار کردن ایده‌های رادیکال و ایجاد خشونت لازم است.

تلاش مکرون برای تصویب این لایحه باعث شده برخی آن را به عنوان یک ترفند سیاسی برای جلب رای دهندگان محافظه کار و راست افراطی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فرانسه توصیف کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا