آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

شیعیان هزاره هدف اصلی گروه‌های افراط‌گرا در پاکستان و افغانستان هستند

شبکه فرانس ۲۴ در گزارشی، شیعیان هزاره را از اهداف اصلی حملات تروریستی گروه‌های تندرو از جمله طالبان و داعش در دو کشور افغانستان و پاکستان اعلام کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ یک فعال خبری به نام شاه‌زیب والا در این گزارش می گوید: اکثر هزاره‌ها در افغانستان زندگی می‌کنند که حدود 20 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

شیعیان هزاره هدف اصلی گروه‌های افراط‌گرا در پاکستان و افغانستان هستند

در پاکستان نیز حدود ۶۰۰ هزار نفر از این اقلیت زندگی می‌کنند که بیشتر آنها در کویته مرکز ولایت بلوچستان ساکن هستند که از پایگاه‌های اصلی طالبان و داعش به شمار می‌رود.

به گفته وی هزاره‌ها ده‌ها سال است که با تبعیض و خشونت روبه‌رو هستند.

در این گزارش آمده: در هر دو سوی مرز افغانستان و پاکستان، هزاره‌ها که پیرو مذهب تشیع هستند، از اصلی‌ترین اهداف دو گروه طالبان و داعش برای کشتار مطرح می باشند.

در جنوب غرب پاکستان نیز، هزاره‌ها در محلات خاص خود که بسیار شلوغ و بدون امکانات است، زندگی می‌کنند.

در بخش‌های زیادی از خاک افغانستان و پاکستان، شیعیان هزاره هدف حملات تروریستی سنی های تندرو هستند؛ مگر اینکه بتوانند از خودشان در برابر این حملات محافظت کنند.

هزاره‌ها، دولت‌های دو کشور پاکستان و افغانستان را به کم‌کاری و بی‌توجهی نسبت به امنیت این قوم متهم می‌کنند.

این شبکه با پخش بخش‌هایی از تظاهرات هزاره‌های پاکستان در اعتراض به حمله اخیر داعش و شهادت جمعی از کارگران هزاره در کویته پاکستان اعلام کرد: حمله تروریست‌های داعش در چهاردهم دی‌ماه امسال به یک معدن زغال‌سنگ در حومه کویته پاکستان جان 11تن را گرفته است. بزرگان این قوم از دفن اموات خودداری کرده و خواستار تضمین‌های امنیتی لازم از سوی دولت عمران خان شدند.

به ادعای این شبکه، به این دلیل که هزاره‌ها امیدی به دولت‌ها برای حفاظت از جان و مال خود ندارند خود دست به سلاح برده و گروه‌های مسلح تشکیل داده‌اند.

فرانس ۲۴ در ادامه با اشاره به دوران سخت هزاره‌ها در حکومت سنی های تندروی طالبان طی سال‌‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ می‌افزاید: شیعیان هزاره به شدت نگران قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان هستند. این گزارش، هزاره‌ها را تحت ستم‌ترین قوم در دو کشور افغانستان و پاکستان معرفی می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا