آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامعراقفرهنگ و هنر

ماه رجب و میلاد مبارک امام باقر علیه السلام

اولین روز از ماه مبارک رجب، سالروز میلاد مبارک حضرت امام محمد باقر علیه السلام است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ روایت بسیار در فضیلت ماه مبارک رجب وارد شده است. از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روايت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضيلت به آن نمى‏رسد و قتال با کافران در اين ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خوشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

آغاز ماه رجب و میلاد مبارک امام باقر علیه السلام

از حضرت موسى بن جعفر علیه السلام نیز نقل شده: هر که یک روز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنم یک ساله راه از او دور شود و هر كکه سه روز از آن را روزه دارد بهشت او را واجب گردد.

و ايضا فرمود كه: رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین ‏تر هر که یک روز از رجب را روزه دارد البته از آن نهر بیاشامد.

و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را أصب مى‏گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید (أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ) و ابن بابویه به سند معتبر از سالم روایت کرده که گفت: رفتم بخدمت حضرت صادق علیه السلام در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آیا روزه گرفته‏اى در این ماه گفتم نه و الله اى فرزند رسول خدا فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده که قدر آن را بغیر خدا کسى نمى‏داند به درستى که این ماهى است که خدا آن را بر ماه هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و براى روزه داشتن آن گرامى داشتن را بر خود واجب گردانیده پس گفتم یا ابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن فایز مى‏گردم فرمود اى سالم هر که یک روز از آخر این ماه روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر که دو روز از آخر این ماه روزه دارد بر صراط به آسانى بگذرد و هر که سه روز از آخر این ماه را روزه دارد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت ها و هول هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند) و بدانکه از براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است.

ولادت امام محمد باقر علیه السلام

محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به امام محمدِ باقر علیه السلام در سال 57 هجری قمری متولد و در سال ۱۱۴ هجری قمری به شهادت رسیده است.

ایشان ملقب به باقر العلوم است و امام پنجم شیعیان می باشد که حدود ۱۹ سال امامت شیعیان را برعهده داشت. او جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق علیه السلام به اوج خود رسید.

از امام باقر علیه السلام، روایات بسیاری در زمینه‌های فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن، اخلاق و آداب نقل شده است.

همچنین در دوره امامت او، تدوین دیدگاه‎های شیعه در رشته‌های گوناگون مانند اخلاق، فقه، کلام، تفسیر آغاز شد. طبق منابع تاریخی، امام باقر علیه السلام هنگام واقعه کربلا خردسال بوده و در این واقعه حضور داشته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا