آسیااخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسهعربستان سعودی

مجهز کردن صحن مسجدالنبی به ۲۵۰ سایه بان متحرک

مسجدالنبی، یکی از اماکنی است که به منظور ایجاد فضای مناسب برای نمازگزاران، 250 سایه بان (چتر) متحرک برای آن فراهم شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این سایه بان ها که اکثر مساحت صحن مسجدالنبی را می پوشاند، در هنگام ظهر برای کاهش تابش آفتاب و هنگام ریزش باران باز می شوند و یکی از طرح هایی است که در معماری و توسعه این مسجد اجرا و نصب شده است.

مجهز کردن صحن مسجدالنبی به ۲۵۰ سایه بان متحرک

گفتنی است، هر سایه بان در ابعاد 25.5 × 25.5 متر و ارتفاع 22 متر ساخته شده و حدود 40 تن وزن دارد و از دو جزء تشکیل شده که یکی این سایه بان را باز و دیگری را می بندد.

در واقع این سایه بان دارای سیستمی پیشرفته است که هنگام آفتاب باز و پیش از غروب بسته می شود.

بخش هایی از این چتر با الیاف کربونی پوشیده شده است. تاج و میله این چتر از مس و با روکش طلا ساخته شده است و بافت این سایه بان از ماده ای است که در مقابل حرارت مقاومت است.

این سایه بان به 436 سیستم خنک کننده مجهز است که در کنارهای سایه بان قرار گرفته است و هر سیستمی 16 منفذ برای آبپاشی دارد و طوری طراحی شده است که هنگام بسته بودن سایه بان غیر فعال است.

این سیستم خنک کننده حدود 200 لیتر آب را در یک ساعت به اطراف می پاشاند و دارای مخزنی برای تصفیه آب از باکتری است.

این سیستم خنک کننده در هنگام گرما برای مرطوب کردن هوای بیرونی بکار می رود بطوری که نمازگزاران در طول سال، به ویژه در فصول حج، عمره و ماه رمضان از فضایی با دمای مناسب برخوردار می شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا