آسیاآفریقااخباربحرینپاکستانجهانجهان اسلامعراقعربستان سعودیموسسات جهانی شیعه

گزارشی درباره تجاوزهای مختلف علیه شیعیان جهان در ژانویه 2021

یک سازمان حقوقی بین المللی جدید ترین گزارش خود را به تجاوزهای صورت گرفته در کشورهای مختلف جهان علیه شیعیان در ماه ژانویه 2021 اختصاص داد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ سازمان “شیعه رایتس واچ” که یک سازمان بین المللی حقوقی است و در زمینه دفاع از حقوق شیعیان در جهان فعالیت می کند، در جدید ترین گزارش ماهیانه خود، به تجاوزهای صورت گرفته در شهرها و کشورهای مختلف جهان علیه شیعیان در ماه ژانویه 2021 پرداخت.

در این گزارش چهار صفحه ای، به برخی حملات مسلحانه، انفجارها و سرکوب های سازمان یافته علیه شیعیان در کشورهای مختلف جهان، اشاره شده و نوشته: این برخی از اقدامات صورت گرفته علیه شیعیان است که توسط فعالان و مرتبطین با مؤسسه “شیعه رایتس واچ” تهیه شده است. با توجه به محدودیت امکانات و ارتباطات، جمع آوری سند و مدرک در مورد جنایت های مختلف علیه شیعیان در همه شهرها و کشورهای جهان، در حال حاضر غیر ممکن است.

در این گزارش به جنایت های مختلف رخ داده علیه شیعیان در پاکستان، بحرین، نیجریه، عربستان و عراق اشاره شده که به ترتیب حروف الفبا در ذیل به آن اشاره می شود:

گزارشی درباره تجاوزهای مختلف علیه شیعیان جهان در ژانویه 2021

بحرین:
4 ژانویه، قطع شدن ارتباط جوان بازداشت شده با خانواده اش: یک مداح حسینی به نام “مهدی سهوان” از قطع شدن ارتباط و اخبار فرزندش “مطهر سهوان” که مدتی پیش توسط نیروهای امنیتی آل خلیفه بازداشت شده، خبر داد. وی اعلام کرد که از زمان بازداشت تاکنون هیچ خبری از فرزندش در دست نیست. وی 29 دسامبر 2020 در منطقه سنابس بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. بازداشت وی بعد از حضورش در یک مجلس عزاداری که به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، صورت گرفت.

4 ژانویه، مدیریت زندان جو علیه شیعیان بازداشتی، اعمال فشار می کند: افراد بازداشت شده در ساختمان شماره 12 زندان مرکزی جو فاش کردند که نیروهای امنیتی وابسته به وزارت کشور بحرین، علیه آنان اعمال فشار می کنند و حتی لوازم شخصی آنان را می دزدند.

10 ژانویه، بازداشت دو جوان در روستای ابو قوه: نیروهای امنیتی حکومت بحرین، به منزل تعدادی از خانواده های شیعه حمله کرده و دو جوان شیعی بنام های “مقداد العجیمی” و “حسن العجیمی” را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند.

11 ژانویه، سرنوشت نامعلوم یک روحانی بازداشت شده: خانواده حجت الاسلام و المسلمین شیخ زهیر عاشور، روحانی بازداشت شده شیعه توسط آل خلیفه، نسبت به عدم انتشار اخبار و اطلاعات در مورد وی، اعتراض کرده و اعلام کردند که بیش از شش ماه است از این فعال دینی خبری در دست نیست و نسبت به سلامت وی ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین اعلام کردند که بر اساس اطلاعات بدست آمده از سوی افراد مرتبط با وی در زندان، او به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است. او چندین بار پیش از بازداشت شدن، به حذف فیزیکی تهدید شده بود.

20 ژانویه، ضرب و شتم علیه زندانیان زندان جو: افراد بازداشت شده در بند 12 در زندان جو فاش کردند که به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی این زندان قرار گرفته اند.

27 ژانویه، بازداشت یک جوان در منامه: نیروهای امنیتی حکومت بحرین، یک جوان شیعه بنام “علی حسین” را بعد از بازداشت به مرکز پلیس الزهراء در شهر الزهراء منتقل کردند.

29 ژانویه، بازداشت اعضای خانواده شهدای قبرستان ستره: نیروهای امنیتی آل خلیفه، تعدادی از پدران شهدای دفن شده در قرستان ستره که برای زیارت قبر فرزندان شهید خود رفته بودند را بدون دلیل بازداشت کردند.

29 ژانویه، بازداشت یک جوان شیعه در معامیر: نیروهای امنیتی آل خلیفه بعد از حمله به منطقه معامیر، یک جوان شیعه بنام “امین الساکن” را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. علت بازداشت وی اعلام نشده است.

پاکستان
3 ژانویه، کشته شدن 11 کارگر در یک حمله مسلحانه: بر اثر حمله مسلحانه تعدادی فرد تروریست، دست کم 11 کارگر معدن در شهر کویتا در جنوب کشور پاکستان کشته شدند.

8 ژانویه، زخمی شدن دو نفر بر اثر انفجار: بر اثر نصب یک مین توسط افراد ناشناس در مسیر جاده ای کویتا که از راه دور منفجر شد، خودروی حامل دو شهروند شیعه آسیب دیده و هر دو سرنشین آن، زخمی شدند.

نیجریه
26 ژانویه، بازداشت شش شیعه در ابوجا: نیروهای دولتی نیجریه، شش تن از معترضین در شهر ابوجا را هنگام حضور در اعتراضات علیه دولت مرکزی این کشور، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند.

27 ژانویه، کشتن یک تظاهر کننده معترض: نیروهای پلیس نیجریه با گشودن آتش به روی معترضان، یک جوان شیعه را کشتند. این معترضان با هدف اعتراض علیه بازداشت روحانی سرشناس شیعه نیجریه ای، حجت الاسلام شیخ “ابراهیم زکزکی” تجمع کرده بودند.

عربستان
26 ژانویه، صدور حکم زندان برای یک مداح و همراهانش: دادگاه جنایی شهر دمام در شرق عربستان سعودی، مداح شیعه عربستانی “محمد بو جباره” را به 9 ماه حبس محکوم کرد. همراهان وی نیز به 4 ماه حبس محکوم شدند. این حکم بدلیل برگزاری مراسم مداحی در روز اربعین سال گذشته صادر شد.

عراق
1 ژانویه، حمله خمپاره ای در شهر دیالی: نیروهای گروهک تروریستی داعش در منطقه شیعه نشین “العباره” در شهر دیالی، با استفاده از سه خمپاره، این منطقه را مورد حمله قرار داده اما موفق نشدند خسارت های بشری وارد کنند.

2 ژانویه، کشته و زخمی شدن سه نفر بر اثر انفجار مین: بر اثر انفجار یک مین در شرق استان میسان در عراق، دو نفر جان باخته و یک نفر زخمی شد. این اقدام تروریستی در منطقه “الطیب” در شرق شهر “العماره” رخ داد.

4 ژانویه، حمله داعش به نقطه ایست بازرسی در جنوب بغداد: نیروهای تروریستی وابسته به گروهک داعش به یکی از نقاط ایست بازرسی در منطقه رضوانیه در جنوب بغداد حمله کرده و موجب کشته شدن یک نیروی شیعه شدند.
5 ژانویه، کشته و زخمی شدن دو نفر بر اثر حمله تک تیرانداز: بر اثر یک حمله تروریستی نیروهای داعش که توسط یک تک تیرانداز در منطقه “الزور” در شهر دیالی، رخ داد، دست کم یک نفر جان باخته و یک نفر دیگر هم زخمی شد.

6 ژانویه، کشته و زخمی شدن پنج نفر در منطقه جلولاء: نیروهای تروریستی وابسته به گروهک داعش به منطقه ای در روستای “جلولاء” در شهر دیالی حمله کرده که بر اثر آن دست کم یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

11 ژانویه، اعدام سه شیعه و آتش زدن خودروی آنان: نیروهای گروهک تروریستی داعش با حمله به یک خودروی متعلق به شیعیان در الأنبار، ضمن آتش زدن خودروی آنها، هر سه سرنشین خودرو را اعدام کردند.

21 ژانویه، انفجار تروریستی دو گانه در منطقه شیعه نشین بغداد: بر اثر انفجار تروریستی دو گانه در منطقه ای در مرکز بغداد توسط دو برادر که عضو گروهک تروریستی داعش بوده اند، دست کم 32 نفر به شهادت رسیده و 88 نفر دیگر زخمی شدند.

24 ژانویه، کشته شدن 11 نیروی امنیتی در استان صلاح الدین: بر اثر حمله نیروهای گروهک تروریستی داعش در استان صلاح الدین، دست کم 11 نیروی امنیتی کشته شدن و تعدادی دیگر زخمی شدند.

26 ژانویه، کشته شدن دو شهروند در منطقه بنی سعد: بر اثر حمله افراد گروهک تروریستی داعش به یک خودرو در روستای المرادیه در منطقه بنی سعد، دو سرنشین خودرو جان باختند.

27 ژانویه، انفجار مین در نجف: بر اثر انفجار یک مین خنثی نشده در شهر نجف، دست کم یک کودک جان باخته و دو زن دیگر زخمی شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا