آسیااخباراروپاجهانجهان اسلامعربستان سعودی

گام غیر مستقیم سازمان‌ های بین ‌المللی در دفاع از زندانیان شیعه در عربستان

سازمان‌های حقوقی بین‌ المللی خواستار بررسی وضعیت زندانیان در عربستان سعودی شدند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ سازمان‌ بین ‌المللی حقوقی “کرامه” که مقر اصلی آن در کشور سوئیس است، با اشاره به پرونده برخی چهره های دینی زندانی در عربستان از جمله “سلمان العوده” چهره نزدیک به جریان اخوان المسلمین، که از علمای اسلامگرای دربند آل سعود است، خواستار مداخله سازمان ملل برای بررسی وضعیت پرونده زندانیان سیاسی و عقیده در این کشور شده ‌اند.

گام غیر مستقیم سازمان‌ های بین ‌المللی در دفاع از زندانیان شیعه در عربستان

سازمان “کرامه” در پیامی برای کمیته ویژه حقوق افراد معلول، وابسته به سازمان ملل از این کمیته خواسته است برای آزادی “العوده” مداخله کند. این سازمان همچنین خواستار آن شده که به پزشکان مستقل اجازه داده شود که ضمن معاینه وی، این سازمان را از حال او مطلع کند و به منظور جلوگیری از اقدامات انتقام‌ جویانه آل سعود علیه خانواده العوده، گام برداشته شود.

گفتنی است، مقامات سعودی العوده را در آگوست ۲۰۱۸ با ۳۷ اتهام از جمله وابستگی به جماعت اخوان المسلمین، دعوت به اصلاحات در دولت و تغییر نظام حاکم بازداشت کرد و دادستانی کل عربستان خواستار اعدام وی شد.

شایان ذکر است، شمار زیادی از فعالان و اندیشمندان و مبلغان مذهبی از جمله تعداد زیادی از شیعیان در عربستان از سوی رژیم حاکم تحت فشار هستند. برخی از آنها بازداشت و ناپدید و برخی دیگر اعدام شده‌ اند. مهمترین شخصیتی که اعدام شد، شهید آیت الله شیخ “نمر باقر النمر” بود که اعدامش با اعتراض گسترده در جهان اسلام رو به رو شد اما مقامات سعودی به رغم این اعتراض‌ها پس از اعدام شهید النمر، شمار زیادی از شیعیان در منطقه الشرقیه را هم اعدام کردند.

محمد بن سلمان پا را از این هم فراتر گذاشته و علاوه بر علما و نخبگان، برخی شاهزادگان سعودی، بازرگانان و سرمایه‌گذاران برجسته را هم دستگیر کرده و هزینه گزافی را در ازای آزادی از آنها گرفت. وی این درآمد را در ازای اقدام “دونالد ترامپ” رئیس جمهور سابق آمریکا در سرپوش گذاشتن بر جنایاتش علیه ملت عربستان و کشتار ملت یمن و تخریب زیرساخت‌های این کشور، به حساب او می ‌ریخت. یکی از این قربانیان “جمال خاشقچی” روزنامه‌ نگار سعودی بود که به دستور بن سلمان در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

مقامات سعودی پس از آنکه زندان‌های خود را با زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر پر کرده‌اند، پا را از این هم فراتر گذاشته و خانواده آنها را تحت فشار قرار داده است تا از این طریق آنها را وادار کند از حقوق قانونی خود در این کشور صرف نظر کنند.

مقامات سعودی به انواع و اشکال مختلف زندانیان را شکنجه کرده و آنها را تحت فشار قرار داده اند؛ از جمله بستن دستان در داخل سلول، محروم کردن آنها از خواب برای روزهای متوالی، محروم کردن آنها از خدمات درمانی و انواع شکنجه هایی که تفاوت چندانی با رفتارهای آمریکا با زندانیان زندان بدنام گوانتانامو ندارد.

در سپتامبر ۲۰۱۷ مقامات سعودی برخی فعالان و مبلغان مشهور در این کشور را از جمله “سلمان العوده”، “عوض القرنی” و “علی العمری” به اتهام تروریسم و توظئه علیه حکومت دستگیر کرد. شخصیت‌ها و سازمان‌های بین المللی و اسلامی خواستار آزادی آنها شده‌ اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا