آفریقااخبارجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنرمصر

مقاله فعال دینی اهل تسنن مصر درباره استفاده از فقیه شیعی


یکی از اساتید اهل تسنن مصر با انتشار مقاله در مورد چگونگی استفاده از فقیه شیعی توسط غیر شیعیان مطالبی را بیان کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ شیخ “عصام تلیمه” فعال دینی اهل تسنن مصر که از چهره های سابق جنبش اخوان المسلمین بوده، با انتشار مقاله ای تحت عنوان «چگونه از فقه شیعی استفاده کنیم؟»، به ابعاد و چگونگی مورد استفاده قرار گرفتن فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام توسط غیر شیعیان مطالبی را بیان کرد.

عصام تلیمه

وی در بخشی از مقاله خود نوشت: واضح است که مدارس مختلف فقهی نشأت گرفته از مدارس صحابه و تابعین و اهل بیت پیامبر صلی الله علیه [وآله] وسلم است همه جویندگان علم و فقه از مکاتب مختلف فقهی استفاده می کردند بدون اینکه موضع گیری خاصی در مورد آن داشته باشند. بعدها مذاهب چهارگانه یا هشت گانه به طور رسمی تأسیس شد و از جمله آن مکتب فقه جعفری بوده است. در این نوشتار قصد نداریم به جزئیات چگونگی تأسیس مکاتب فقهی و اصول فکری آنها بپردازیم.

شیخ “عصام تلیمه” افزود: همچنین به موضوع موضع گیری اعتقادی به مذهب شیعه، و نیز تفکر سیاسی کشورهایی که مذهب شیعه در حاکمیت آن نفوذ دارد، نخواهیم پرداخت زیرا این موضوعات، راهی دیگر است و فضایی دیگر می طلبد. اما سخن بنده در اینجا، مشترکات موجود فقهی و علمی بین مدارس فقهی است که ببنیم در کدام نقاط به هم می رسند و تلاقی می کنند بخصوص اینکه تا قبل از نیم قرن پیش، این موضوع به شدت مورد توجه بزرگان فقهی ما از جمله الأزهر بود و حتی علاوه بر مذاهب چهارگانه، دیگر مذاهب اسلامی در این دانشگاه تدریس می شده و مورد توجه قرار می گرفت. البته هدف اطلاع یافتن از آراء و نظرات دیگران و دست یابی به سود مشترک هم بوده است.

این فعال دینی مصری همچنین گفت: مذاهب فقهی، ثروت علمی بزرگی هستند، چه از نظر دیدگاه فکری و چه عقلی و حتی از زاویه پرداختن به قانون. باید بگویم، همان طور که ما به استفاده از فرهنگ استعماری غرب روی آورده ایم و از نظام های مختلف و علوم آنها بهره می بریم، چرا نباید از نقاط مثبت فقه شیعی و نیز دیگر مذاهب مانند زیدی و اباضی و غیره هم با همین چارچوب، بهره ببریم؟!

شیخ “عصام تلیمه” ادامه داد: تا قبل از نیم قرن پیش نگاه و نظر همه علما به فقه شیعی متفاوت بود، حتی بزرگان سلفیه نظر متفاوتی داشتند. برای مثال شیخ “احمد شاکر” در کتابش “نظام طلاق در اسلام” در موضوع شرط شهادت در طلاق و رجعت، به اصول فقهی مذهب شیعه استناد و تکیه می کند.

وی در پایان گفت: نمونه های مشابه زیادی وجود دارد که علمای اهل تسنن به اصول فقهی مذهب شیعی تکیه کرده اند. از همین رو باید گفت هنوز هم می شود به این شیوه تکیه کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا