آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

فاضل لنکرانی: وجود میلیون ها نفر زیر خط فقر در ایران یک فاجعه برای نظام اسلامی است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طی اظهاراتی وجود میلیون ها نفر زیر خط فقر در ایران یک فاجعه برای نظام اسلامی دانست.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ نشست شورای زکات کشور امروز با حضور حجت‌الاسلام مهری مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد ایران و رؤسای شورای زکات هشت استان کشور و جمعی از مسئولان زکات استان قم در دفتر مرحوم آیت الله افاضل لنکرانی برگزار شد.

محمدجواد فاضل لنکرانی

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین شیخ “محمدجواد فاضل لنکرانی” در سخنانی به تبیین اهمیت بحث زکات پرداخت و گفت: زکات یک بحث علمی، قرآنی، فقهی و حدیثی دارد و یک بحث اجرایی دارد، در عرصه معرفتی و مباحث علمی و فقهی زکات، فقها و مفسران واقعا هیچ کوتاهی نکردند ولو اینکه در زمان آنها حکومت اسلامی نبوده ولی همه فقها و مفسران به صورت مفصل به بحث زکات پرداخته اند ولی با همه این تلاش هایی که بزرگان انجام داده اند باز یک کار علمی جامع سراغ نداریم که راجع به زکات صورت گرفته باشد و در این میان میدان برای تحقیق و پژوهش درباره زکات فراوان است.

وی افزود: باید یک تلاش مستمر و یک مطالبه جدی از حوزه شود که راجع به زکات چه فعالیت و پژوهشی صورت گرفته است، و باید مشخص شود که دین اسلام راجع به “کنز” چه نظری دارد؟ در روایت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده که حضرت فرمودند هر مالی که زکات آن پرداخت شود کنز نیست و اگر جامعه ما این حقایق را بداند مسلما استقبال و پذیرش بیشتری خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه طبق احادیث اهل بیت علیهم السلام زکات باعث حفظ مال می شود خاطر نشان ساخت: امروزه کرونا آمده و واقعا اقتصاد دنیا را با چالش جدی روبرو کرده و اگر جامعه بداند که همین زکات باعث حفظ مال می شود خب مسلما قضیه فرق خواهد کرد لذا اگر در بحث زکات در عرصه های پژوهشی و علمی کار دقیق صورت نگیرد در زمینه اجرا هم موفقیتی حاصل نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی افزود: زکات یکی از درخشش های دین اسلام است و این مقوله از برتری های اسلام نسبت به سایر ادیان است چرا که این دین جاودانه تا روز قیامت برای برطرف کردن فقر از جامعه برنامه دارد و نسبت به فقرا و مساکین هرگز بی تفاوت نبوده است.

او ابراز داشت: تاکنون به زکات از دید فقه فردی نگاه می شده است و حال اگر از دیدگاه فقه اجتماعی مورد بحث قرار گیرد چه بسا احکام جدید نیز پیدا شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام تاکید کرد: امروزه میلیون ها نفر در ایران در زیر خط فقر زندگی می کنند و این واقعا یک فاجعه برای نظام اسلامی است چرا که از آرزوهای امام راحل این بوده است که فقیری در جامعه وجود نداشته باشد و اگر بحث زکات از دیدگاه فقه اجتماعی مورد بحث قرار گیرد بسیاری از این موضوعات تغییر خواهد کرد و مسلما در احیای این واجب الهی موفق تر خواهیم بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا