آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامفرهنگ و هنر

انتخاب نام “فدک الزهراء” و “عطشان” در ایران ممنوع است!

بررسی های انجام شده نشان می دهد برخی از نام های مذهبی به بهانه های مختلف در کتاب نام های ایرانی ثبت نشده و در عوض نام های دیگری که ریشه قومیتی دارد در این کتاب وجود دارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ پس از متولد شدن نوزاد، وقتی برای انتخاب نام کودک به اداره ثبت احوال شخصی در ایران مراجعه می کنید، کتابی مقابل شما قرار می دهند و می گویند “نام کودک یا کودکان تازه مولود خود را از درون این کتاب انتخاب کنید”.

بررسی های انجام شده توسط خبرنگار شیعه ویوز نشان می دهد متأسفانه برخی از نام های مذهبی مانند “فدک الزهراء” یا “عطشان” به بهانه های مختلف در کتاب نام های ایرانی ثبت نشده و در عوض نام های دیگری که ریشه قومیتی دارد در این کتاب وجود دارد.

در همین راستا پدر کودکی تازه متولد شده در شهر اصفهان که دوست داشته نام فرزند خود را “عطشان” بگذارد با مخالفت مسئولان اداره ثبت احوال اصفهان مواجه شده است.

وی در این باره به خبرنگار شیعه ویوز گفت: بنده و همسرم در دوران بارداری تصمیم گرفتیم نام پسرمان را “عطشان” بگذاریم تا همیشه با صدا کردن نام وی، یاد تشنگی سید و سالار شهیدان، حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام بی افتیم اما متأسفانه با ثبت این نام در شناسنامه کودکان مخالفت کردند.

او در ادامه افزود: هر چه تلاش کردیم، موافقت نکردند و بهانه آنها این بود که این نام در کتاب نام ها وجود ندارد. در نهایت نام محمد حسین را برای کودکمان انتخاب کردیم اما در منزل او را عطشان صدا می کنیم. یکی دیگر از اقوام ما نیز با مشکل مشابهی مواجه شد. او می خواست نام دختر تازه مولودش را “فدک الزهراء” قرار دهند اما با او مخالفت کردند.

پدر عطشان همچنین گفت: بنده وقتی اصرار کردم که می خواهم نام فرزندم را عطشان بگذارم، گفتند باید درخواست نامه پر کنی، حدود دو ماه بعد در کمیسیون بررسی خواهد شد، اگر موافقت کردند، وقت دادگاه برای شما تعیین می شود. در دادگاه باید از نامی که انتخاب کرده اید نیز دفاع کنید. بعد از آن قاضی با استناد به نظر کمیسیون مربوطه، با تعیین نام موافقت خواهد کرد.

در پایان لازم به ذکر است این ممنوعیت در حالی وجود دارد که نام های زیاد عجیب غریبی در کتاب نام ها وجود دارد که تنها استناد آنان، ریشه های قومیتی است. برای نمونه به برخی از این نام ها اشاره می کنیم:
آترین: آذرین مانند آتش، زیبا و پر انرژی
آتوسا: نام دختر کوروش پادشاه هخامنشی
آدرینا: بانوی آتشین
آدونیس: آدنیس، گلی به رنگ زرد و قرمز که فقط هنگام تابش خورشید باز می شود.
اسرین: (کردی) اشک
آرنیکا آریایی نیک خو
آزالیا: گلی خوشبو که معمولاً به شکل قیف یا زنگوله است و به رنگهای سفید، صورتی، زرد، قرمز، و ارغوانی دیده می شود

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا