آسیااخبارجهانجهان اسلام

مراکز پژوهشی و کارشناسان: مالزی کشور امنی برای شیعیان نیست

بررسی های انجام شده توسط مراکز پژوهشی و کارشناسان نشان می دهد در کشور مالزی، نقطه امنی برای شیعیان وجود ندارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ شیعیان در میان مردم جهان نسبت به دیگر مسلمانان، به صلح طلب، همزیست، خوش رابطه شهرت دارند اما این سه صفت از نگاه افراط گرایان موجود در کشور مالزی، دقیقا بر عکس است و شیعیان را تهدیدی برای امنیت ملی کشورشان می دانند!

مراکز پژوهشی و کارشناسان: مالزی کشور امنی برای شیعیان نیست

بررسی های مراکز پژوهشی و کارشناسان نشان می دهد شیعیان در مالزی در بسیاری از اوقات سرکوب می شوند و آنها را مجبور به ترک خانه و آواره شدن می کنند و در نهایت در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارند اما با این حال، آنها دست از اعتقادات خود برنداشته و حتی به طور مخفیانه هم که شده به برگزاری مراسم مذهبی و احیاء شعائر حسینی علیه السلام می پردازند.

به گفته مراکز پژوهشی و کارشناسان، شیعیان مالزی به هیچ وجه ارتباطی با حملات تروریستی که در این کشور رخ می دهند ندارند و همه این حملات توسط گروه های تندروی سنی انجام می شود.

مراکز پژوهشی و کارشناسان: مالزی کشور امنی برای شیعیان نیست

گفتنی است، در برخی از حملات تروریستی، شیعیان مورد هدف حمله گروهک های تکفیری قرار می گیرند اما متأسفانه رسانه های این کشور حتی به اطلاع رسانی در این باره نمی پردازند.

بررسی های مراکز پژوهشی و کارشناسان نشان می دهد به دلیل میانه رو بودن مذهب شیعه، روز به روز بر تعداد شیعیان در مالزی افزایش می یابد.

لازم به ذکر است طبق قانون اساسی مالزی، اسلام دین رسمی این کشور است و در این قانون اسمی از سنی و شیعه نبرده و تفاوت میان آنها قرار نداده و این به معنی آن است که حکومت با شیعیان مشکل ندارد. اما نباید فراموش کرد که در سال 1996 میلادی، شورای ملی افتاء در مالزی که از نهادهای دینی این کشور به شمار می رود، شیعیان را منحرف دانست و بر پایبندی مسلمانان مالزی به مذهب اهل تسنن تاکید کرد و نیز برگزاری هرگونه مراسم توسط شیعیان را ممنوع دانست.

در پی اعلام این موضوع از سوی شورای ملی افتاء، 11 ایالت از مجموع 14 ایالت مالزی این دستور را اجرا و عملی کرده و بر شیعیان فشار آوردند. البته در سال 2014 میلادی، قاضی یکی از دادگاه های مالزی، صدور حکم علیه سه جوان شیعه که شکایتی علیه آنان به بهانه داشتن کتب شیعی و تلاش برای نشر مکتب اهل بیت علیهم السلام صورت گرفت، را نپذیرفت و آنان را تبرئه کرد اما با این حال شیعیان مالزی همچنان زیر فشار هستند.

بررسی های مراکز پژوهشی و کارشناسان نشان می دهد عربستان سعودی طی دو دهه اخیر مبالغ هنگفتی در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله مالزی اختصاص داده و این موضوع باعث نشر اندیشه های افراطی و تکفیری شده و در نهایت موجب افزایش فشار علیه شیعیان شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا