آمریکااخبارجهان

حضور طیف های مختلف دینی و مذهبی در کابینه بایدن بجز مسلمانان!

نگاهی گذرا به وزرای احتمالی کابینه جدید آمریکا نشان می دهد که تقریبا از طیف های مختلف دینی و مذهبی بجز مسلمانان در این کابینه حضور خواهد داشت.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ کابینه “جو بایدن” رئیس جمهور جدید آمریکا به چند دلیل کابینه ‌ای تاریخ ‌ساز در تاریخ آمریکا خواهد بود.

جو بایدن

اگر تمام نامزدهای انتخابی او برای کابینه از جمله معاون اول، رؤسای پانزده نهاد اجرایی و هشت جایگاه کلیدی دیگر تایید شوند، متنوع ‌ترین دولت نژادی و قومی در تاریخ آمریکا شکل خواه دگرفت. در میان نامزدهای بایدن، شش آفریقایی – آمریکایی و چهار لاتین ‌تبار و سه آسیایی – آمریکایی و یک سرخپوست حضور دارند.

نیمی از نامزدهای انتخابی او زنان هستند که این تعداد در تاریخ آمریکا بی ‌سابقه است. از لحاظ مذهب نیز نامزدهای کابینه بایدن متنوع ‌اند. اکثریت این نامزدها (هشت نفر) کاتولیک هستند و پنج یهودی نیز در میان منتخبان وجود دارند و یک نفر نیز متعلق به کلیسای بلک ‌باپتیست است. دو هندو نیز در ترکیب کابینه وی به چشم می‌ خورند.

اما در این میان حتی یک مسلمان هم حضور ندارد و این موضوع پرسش های بسیاری را مطرح می کند، بخصوص اینکه آمار نشان می دهد بیشتر مسلمانان آمریکا به بایدن رأی دادند. آیا بایدن با مسلمانان مشکل دارد؟! آیا از حضور مسلمانان در کابینه اش می ترسد؟! آیا وی از مسلمانان متنفر است؟!

اما یک گروه مذهبی دیگر نیز در این میان غایب است: انجیلی‌ های سفیدپوست. این گروه مذهبی بیشترین وفاداری را به “دونالد ترامپ” بروز داد. ترامپ نه ‌تنها از حمایت اکثریت انجیلی ‌های سفیدپوست در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ برخوردار بود، بیشترین اعضای کابینه خود را نیز از میان این گروه مذهبی انتخاب کرده بود که به لحاظ جمعیت ‌شناسی در آمریکا در اقلیت هستند. انجیلی ‌های سفید پوست ۱۵ % جمعیت آمریکا را تشکیل می‌ دهند.

“بایدن” یک مسیحی کاتولیک است که بطور مرتب در مراسم عشای ربانی حضور می ‌یابد و مدام از کتاب مقدس نقل قول می ‌کند. با این حال برخلاف رؤسای جمهور پیشین آمریکا در مراسم تحلیف از رهبران کلیسای انجیلی دعوت به عمل نیاورد.

“جان فی” استاد تاریخ آمریکا در دانشگاه مسیح می ‌گوید اکثریت انجیلی‌ها به حزب جمهوری‌ خواه گرایش دارند و هرچند رهبران کلیسای انجیلی به لحاظ قانونی می ‌توانند به حذف خود در مراسم رسمی تحلیف انتقاد کنند اما واقعیت این است که کلیسای انجیلی معتقد است یک انجیلی دموکرات اساساً انجیلی محسوب نمی‌ شود.

بر اساس قانون اساسی آمریکا هیچ گزینش مذهبی برای تصدی مناصب انجام نمی ‌شود و “بایدن” نیز احتمالاً بیشتر علاقه ‌مند است که وزرای خود را بر اساس تنوع نژادی و قومی و جنسیتی انتخاب کند نه مذهب.

با این حال برخی صاحب‌ نظران معتقدند جو بایدن بدلیل علایق مذهبی ممکن است ترکیب کاخ سفید را بر اساس تنوع مذهبی تغییر دهد و باید منتظر ماند و دید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا