آسیااخبارجهانجهان اسلام

رشد روز افزون مذهب تشیع در روسیه

بررسی های انجام شده نشان می دهد که مذهب تشیع در جامعه روسیه به تدریج در حال نهادینه شدن است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ پایگاه خبری روسیا الیوم به نقل از “رئیس سلیمانوف” سردبیر مجله جهان اسلام و کارشناس موسسه استراتژی ملی روسیه نوشت: مذهب تشیع در روسیه به تدریج در دوره پس از اتحاد جماهیر شوروی و در طول بیش از سه دهه رشد نموده و تعداد شیعیان در این کشور درحال افزایش است.

رشد روز افزون مذهب تشیع در روسیه

سلیمانوف گفت: مذهب تشیع در جامعه روسیه به تدریج در حال نهادینه شدن است و زیر ساخت های مذهبی آن به شکل مساجد، نمازخانه ها و روزنامه ها و نشریه ها ظاهر شده است.

وی درباره تعداد شیعیان در روسیه، گفت: طبق برآوردها، تعداد شیعیان بیش از سه درصد از کل مسلمانان روسیه را تشکیل می دهد و به طور کلی اکثر آنان روسی های آذری زبان بوده و در بین تاجیک های گورونو – بدخشان نیز شیعیان دیده می شوند.

سلیمانوف گفت: برخی درگیری ها و سوء تفاهم ها بین شیعیان و اهل تسنن در روسیه وجود دارد، اما شیعیان تجارب فراوانی در برخوردهای عقیدتی و ایدئولوژیکی به ویژه با وهابی ها دارند.

وی در ادامه افزود: جالب است که شیعیان روسیه می توانند بدون یک نهاد سنتی در کشور ما مانند «اداره های معنوی اهل تسنن» سازماندهی شوند. این درحالی است که بیشتر مسلمانان سنی از اداره های معنوی مسلمانان انتقاد دارند.

به گفته سلیمانوف، شیعیان در روسیه موفق شدند تا زندگی مذهبی خود را برپا نموده و سیستم مدیریتی خود را داخل سازمان های دینی ایجاد کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا