آسیااخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسهفرهنگ و هنر

کشف نقوش اسلامی در عملیات مرمت مسجد ۲۲۷ ساله در ترکیه

در راستای عملیات مرمت مسجد ۲۲۷ ساله در شرق ترکیه، نقوش اسلامی متعلق به دوره عثمانی کشف شد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان) به نقل از روزنامه «دیلی صباح»؛ مدیر اوقاف ایالت ملاطیه ضمن تایید این خبر اعلام کرد: کار مرمت مسجد «یوسف ضیاء پاشا» واقع در منطقه «کیبان» شرق ترکیه در سال 2017 میلادی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مدیر اوقاف ایالت ملاطیه اظهار کرد: هنگام انجام عملیات مرمت این مسجد به نقوش اسلامی مربوط به دوره عثمانی دست یافته اند که به نظر می رسد کار دست بوده است و احتمالا بعد از ساخت این مسجد در سال 1794 میلادی در زیر لایه ای از گچ پنهان شده بوده است.

وی ادامه داد: این نقوش اسلامی متعلق به دوره عثمانی که دیوارهای این مسجد با آن تزیین شده است، با گچ در عملیات مرمت قبلی پوشانیده شده بوده و پنهان مانده بود که در عملیات مرمت جدید این مسجد کشف شد.

کشف نقوش اسلامی در عملیات مرمت مسجد ۲۲۷ ساله در ترکیه

او همچنین افزود: بر این دیوار قصیده ای از یوسف ضیاء پاشا، والی عثمانی و وزیر اعظم وقت که به نام همین مسجد است، کشف شده است.

در همین راستا “حسن اک پولت” والی منطقه کیبان گفت: قرار است این مسجد با آغاز ماه مبارک رمضان مصادف با ماه آوریل افتتاح شود.

وی افزود: قرار بود ساخت این مسجد دو سال به طول بیانجامد، اما به دلیل کشف نقوش و خط عربی زیر گچ های این مسجد، نیازمند مرمت بیشتری بودیم و امیدواریم تا ماه مبارک رمضان آماده افتتاح شود.

مسجد یوسف ضیاء پاشا دارای یک کتابخانه و فواره آب است و در کنار این مسجد، یک مدرسه و موسسه آموزشی بنا شده بود که هم اکنون موجود نیست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا