آسیااخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسه

تخریب مسجدی تاریخی در هند بدلیل بی توجهی مسئولان

اخبار رسیده از کشور هند حاکی از آن است که مسجدی تاریخی در این کشور به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه، در حال تخریب است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان) به نقل از سیاست؛ مسجدی در شهر “شیک پیت” در حیدرآباد هندوستان که گفته می‌ شود حداقل چهار قرن قدمت دارد، هم اکنون به دلیل بی ‌کفایتی مسئولان منطقه ‌ای در معرض تخریب قرار دارد.

تخریب مسجدی تاریخی در هند بدلیل بی توجهی مسئولان

این مسجد که زمانی صدها نمازگزار از سرتاسر کشور هند را پذیرا بود، حالا به دلیل بی‌کفایتی مسئولان در انبوهی از ویرانه‌ها قرار گرفته و به حال خودش رها شده، اگرچه مقامات کمبود بودجه را مقصر می ‌دانند، اما سهل انگاری دولت در به وجود آمدن وضعیت فعلی آن را نی انکار نمی کنند.

ساختمان مسجد اکنون به خانه‌ای خالی از سکنه شباهت پیدا کرده و ستون ها و دیوار های آسیب جدی دیده اند.

یکی از همسایگان این مسجد بنام “اوما رانی” می گوید: بارندگی بی ‌وقفه در ماه اکتبر آخرین بخش‌های این ساختار را تخریب کرد.

“اوما رانی” همچنین گفت که هیچ مقام رسمی حتی بعد از بارندگی از این سازه بازرسی نکرده است.

این سازه در زمان “ابراهیم قلی قطب شاه” (۱۵۵۰-۱۵۸۰)، چهارمین فرمانروای سلسله گلکوندا ساخته شده است. در حالی که ورودی آن شبیه مسجد مکه است، چهار مناره دارد و مسجد شبیه چارمنار است.

وی در ادامه گفت: مسئولان سالی یک بار می‌آیند و به اطراف نگاه می کنند و چند علف هرز را تمیز می ‌کنند. اما وقتی از آن‌ها راجع به بازسازی و مرمت می‌پرسیم، گوششان ناشنوا می ‌شود.

سبک ساخت این مسجد نشان می‌دهد که احتمالاً این مسجد مقدماتی برای مسجد تولی در شهر کاروان در حیدرآباد بوده و این نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ سال پیش ساخته شده است.

فتنی است حیدرآباد نمونه‌های باشکوه باستانی زیادی از نظر معماری، فرهنگ و معنویت دارد که سهل انگاری شدید مسئولین باعث تخریب تدریجی آن‌هاست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا