آسیااخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسه

به بهانه سالروز شهادت؛ نگاهی به زندگی “جعفر طیار”

هشتم جمادی الاولی سالروز شهادت صحابی جلیل القدر و برادر حضرت علی علیه السلام “جعفر طیار” است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ جعفر بن ابی ‌طالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین سومین فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد بود. جعفر پسرعموی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم، برادر بزرگ ‌تر امام علی علیه السلام، دومین فرد مسلمان پس از امام علی علیه السلام و صحابی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود.

مقام جعفر طیار

جعفر را مردی خطیب، سخاوتمند، بردبار و متواضع معرفی کرده‌اند. مفسران او را مصداق برخی از آیات قرآن از جمله آیه ۲۳ سوره احزاب «مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ…» دانسته ‌اند.

جعفر نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مقام و منزلت فراوانی داشت و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را به سرپرستی کاروان مسلمانان در مهاجرت به حبشه برگزید. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پس از بازگشت جعفر از حبشه به او نمازی آموخت که به نماز جعفر طیار مشهور است. جعفر در جمادی الاولی سال هشتم هجری در جنگ موته به شهادت رسید و مزار او هم‌ اکنون در جنوب کشور اردن است.

گفتنی است، حرم جعفر طیار همواره محلی برای زیارت شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در کشور اردن بوده و هر ساله در أیام محرم الحرام مراسم عزاداری مختصری توسط عزادارن در این مکان برگزار می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا