آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

موفقیت بانوی افغانستانی در گلدوزی قرآن کریم با نخ های ابریشمی

یک بانوی هنرمند مسلمان از کشور افغانستان، در اقدامی بی سابقه قرآن کریم را با نخ ابریشمی گلدوزی کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این اقدام که توسط بانوی مسلمان از کشور افغانستان به نام “ام احمد” صورت گرفته، دستکم پنج سال به طول انجامید.

گلدوزی قرآن کریم با نخ های ابریشمی

این بانوی افغان، از سال ‌ها پیش آرزوی گلدوزی قرآن کریم را داشته تا اینکه در سال 2016 میلادی اجرای تصمیم خود را آغاز کرده و شروع به گلدوزی قرآن می کند.

“ام احمد” در این باره می گوید: تمام صفحات قرآن کریم را روی 180 متر پارچه نرم تترون چاپ کرده و سپس با نخ های ابریشمی گلدوزی آیه های قرآن کریم را آغاز نموده است.

وی 40 سال پیش هنگام جنگ روسیه در افغانستان به همراه همسر و فرزاندانش از بمباران و درگیری فرار کرد و در پاکستان اقامت نموده و پس از آن به مدینه منوره عزیمت کرده است.

“ام احمد” گلدوزی 16 جزء از 30 جزء قرآن کریم را در مدینه منوره به پایان رساند. این در حالی بود که وی مراقبت از یک خانواده پر جمعیت را که متشکل از همسر و سه پسر و پنج دختر است، برعهده داشت.

این بانوی مسلمان مهاجرت خود را ادامه داد و در شهر بلخ افغانستان اقامت کرد. در آنجا هشت جزء از قرآن کریم را به پایان رساند و سپس شش جزء باقی مانده را در شهر استانبول تکمیل کرد.

این اثر هنری کاملا دستباف است. از آیه ها و سوره ها گرفته تا گنبد سبز روی جلد گلدوزی شده است. این بانوی افغانی از هشت کیلوگرم نخ ابریشم طلایی رنگ و 2.5 کیلوگرم نخ ابریشم قرمز رنگ و یک کیلوگرم نخ ابریشم سبز رنگ در گلدوزی این قرآن استفاده کرده است.

سر انجام در هشتم دسامبر 2020 میلادی پس از چهار سال و 10 ماه کار مستمر این اثر هنری به پایان رسید.

این اثر هنری در سه جلد است و در هر جلد با 10 کیلوگرم وزن، 10 جزء قرآن کریم را در خود جای داده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا