آسیااخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسهعراق

پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت ضریح جدید کف العباس علیه السلام

آستان مقدس عباسی از پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت پنجره جدید طلاکاری شده مقام دست آن حضرت خبر داد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ “ناظم الغرابی” رئیس کارگاه ضریح سازی آستان مقدس عباسی با اعلام این خبر افزود: نیروهای این بخش براساس برنامه ریزی زمانی و فنی و مطابق با طرح مورد نظر کار ساخت این پنجره را پیش می برند.

ضریح جدید کف العباس علیه السلام

“الغرابی” در ادامه افزود: باوجود تعدد کارها برای پایان دادن به پروژه های دیگر همچون ساخت پنجره حرم حضرت زینب سلام الله علیها، نیروهای این بخش کار ساخت این پنجره جدید را متناسب با ارزش ها و با دقت بالا انجام می دهند.

وی همچنین ادامه داد: ساخت و نصب همه مشبک های این پنجره که تعدادش به 8 مشبک می رسد، پایان یافته است.

ارتفاع هرکدام از آنها 190 سانتیمتر و عرض آن یک متر است و تنها کار قسمت بالای این پنجره ها باقی مانده است.

ضریح جدید کف العباس علیه السلام

رئیس کارگاه ضریح سازی در آستان مقدس عباسی افزود: ستون های جانبی مجاور با این پنجره 16 ستون به طول 98 سانتی متر است.

الغرابی در ادامه گفت: این پنجره به شکل 8 ضلعی ساخته شده است و 8 ستون گوشه ای دارد که همه ضلع ها را احاطه کرده است. طول هر ستون 154 سانتی متر است و مزین به نقش و نگارهای زیبا است.

وی ادامه داد: کاری که در حال حاضر در دست انجام است، نصب یک نوار تزئینی طلائی است که 8 ضلع این پنجره را دربرگرفته است. همچنین کار نصب کتبیه قرآنی و یک کتیبه شعر که با آب طلا بر روی مینای سبز رنگی نوشته شده است، بر روی بخش فوقانی پنجره درحال پایان است.

ضریح جدید کف العباس علیه السلام

به گفته وی، داخل این پنجره پوشیده از چوب ساج طبیعی و نقش و نگارهای رنگی است.

گفتنی است، مقام کف العباس علیه السلام نام دو مکان در کربلا است که دست های مقدس آن حضرت در این مکان ها از تن جدا شده است.

این دو مقام که به مقام دست راست و مقام دست چپ معروف هستند، در قسمت شمال شرقی و جنوب شرقی بیرون حرم حضرت عباس علیه السلام و در ورودی دو کوچه بازار مانند قرار دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا