آسیااخبارجهانجهان اسلام

ظهور مذهب شیعه در هند از زمان حکومت حضرت علی علیه السلام

علاقه هندی ها به مذهب و مکتب اهل ‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام زبانزد است و آنان در مساله امامت و ولایت دلباخته سید و سالار شهیدان حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام هستند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ کشور هند با مساحت 3 میلیون و 166 هزار کیلومتر مربع در جنوب آسیا قرار دارد که جمعیت آن بیش از 1.2 میلیارد نفر است.

دیدار جمعی از شیعیان هند با حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی (تصویر آرشیوی)

80 % جمعیت این کشور هندو هستند و مسلمانان 13 درصد جمعیت هندوستان را تشکیل می دهند.

شایان ذکر است، دفتر مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی (مد ظله العالی) نیز فعالیت های بسیار خوبی در این کشور دارد.

تاریخ تشیع در هند، سابقه دیرینه ای دارد و ظهور تشیع در این کشور به زمان حکومت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام برمی گردد.

قابل ذکر است، علاوه بر حضور جمعیت های شیعی در هندوستان، حکومت های شیعی در دوره های مختلف تاریخی در این کشور تشکیل شده است.

گفتنی است، درباره آمار شیعیان در کشور هندوستان اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما جمعیت شیعیان این کشور بین 30 تا 50 میلیون نفر تخمین زده شده و برخی، شیعیان هند را بزرگترین جمعیت شیعیان جهان بعد از ایران دانسته ‌اند.

فعالیت های دینی زیادی در شهرهای مختلف هندوستان توسط شیعیان انجام می شود و شیعیان استقبال خوبی از این فعالیت ها دارند. علاقه هندی ها به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام زبانزد است و آنان در مساله امامت و ولایت دلباخته سید و سالار شهیدان حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام هستند.

متاسفانه شیعیان هندوستان، جایگاه ویژه ای به لحاظ سیاسی در این کشور ندارند. اما رای شیعیان هندوستان دارای اهمیت زیادی در انتخابات عمومی این کشور است. با وجود فعالیت مراکز مختلف شیعی در هندوستان، اطلاعات مذهبی به شیعیان در این کشور کمتر می رسد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا