آسیااخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسه

سایه سنگین ایدئولوژی «هندوتوا» بر مسلمانان

28 سال از روزی که گروهی از افراط گرایان هندو با یک هیجان عصبی، مسجد تاریخی بابری در آیودیا را با خاک یکسان کردند می گذرد و هر روز که سپری می شود نفرت علیه اقلیت ها در هند بیشتر و گسترده تر می شود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ صاحبنظران می گویند خشونت علیه مسلمانان که بزرگ ترین اقلیت هند را تشکیل می دهند، تبدیل به یک روال تحت رهبری “نارندرا مودی” نخست وزیر این کشور که همچنان به شدت به پیرو ایدئولوژی «هندوتوا» است، شده است.

مسجد بابری در هندوستان

هندوتوا شکل غالب ملی‌ گرایی هندو در هند است که برخی آن را به معنای کلاسیک تقریبا فاشیست توصیف کرده‌ اند.

این ایدئولوژی در سال ۲۰۱۴ با انتخاب شدن نارندرا مودی به عنوان نخست‌وزیر، به عنوان جریان اصلی سیاست در هند درآمد.

اگرچه آمار دقیقی در دسترس نیست اما در فهرست طولانی شورش های هند، تعداد جان باختگان مسلمان که توسط هندوها به قتل رسیده بودند، بیش از 10 هزار نفر است.

از زمان روی کار آمدن مودی، آزار و اذیت مسلمانان به هر بهانه ای به یک قاعده تبدیل شده است و از آن جمله می توان به شورش های اخیر دهلی نو اشاره کرد که باعث جان باختن حدود 55 مسلمان و خسارات میلیونی شد.

تخریب مسجد بابری به تنهایی باعث مرگبارترین شورش های مذهبی علیه مسلمانان شد و مرگ و میر آن بیش از 2000 نفر تخمین زده شد.

مسجد بابری هنگام قدرت گیری اولین پادشاه مغول در سال 1528 میلادی ساخته شد اما در 23 دسامبر 1949 این مسجد به یک مکان مورد اختلاف تبدیل گشت تا آنجا که پلیس درهای مسجد را قفل کرد و هیچ مسلمانی اجازه اقامه نماز را نداشت.

از سال 1950 تا 1961 چهار دادخواست مدنی توسط هندوها و مسلمانان به دلیل جلب مالکیت این مکان در دادگاه تشکیل شد. یک کمیته معبد هندو هم در سال 1984 توسط گروه های هندو تشکیل شد تا ساخت معبد هندو را آغاز کند.

گفتنی است، مسجد بابری در نهایت در روز ششم دسامبر سال 1992 تخریب شد.

آخرین دادگاه برای ساخت معبد در زمین مسجد تخریب شده بابری در سال 2019 تشکیل شد و دادگاه رای داد که زمین مسجد تخریب شده بابری برای ساخت معبد به هندوها داده شود.

اینگونه است که امروز با بیش از 200 میلیون مسلمان در هند همچنان به عنوان شهروند درجه دو رفتار می شود.

هدف قرار دادن عمدی مسلمانان همچنان بیداد می کند و آزار و شکنجه آنها و محرومیت از حق رای دادن تحت قانون اصلاحیه حقوق شهروندی ضد مسلمان در هند همچنان ادامه دارد.

بر اساس یک برنامه منظم، اقلیت مسلمان در هند همچنان در معرض خشونت هدفمند قرار می گیرند و به حاشیه رانده می شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا