آذربایجانآسیااخبارجهانجهان اسلام

آذربایجان به یک کشور سنی مذهب تبدیل می شود!

جدید ترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی جهان عرب این است که کشور آذربایجان با کمک ترکیه به یک کشور سنی مذهب تبدیل می شود!

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ یکی از توئیت هایی که در 24 ساعت گذشته در تویتر تقریبا داغ شد و مورد بحث و جدل بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفت این بود که کشور آذربایجان قرا است با کمک ترکیه به یک کشور سنی مذهب تبدیل شود!

تصویر شایعه سازی جدید رسانه های عربی

بدون شک این شایعه ای بیش نیست اما این توئیت که، با هدف اثبات ادعای خود، می گوید بدلیل کمک و حمایت ترکیه از آذربایجان، در جنگ اخیرش علیه ارمنستان، این کشور قصد دارد از کشوری با اکثریت جمعیت شیعه، به کشوری سنی مذهب تبدیل شود.

صاحب این صفحه تویتری خود را “محمد قدو الأفندی أوغلو” تحلیل گر مسائل ترکیه و روابط عربی – ترکی معرفی کرده و همچنین خودش را خبرنگار وب سایت “ترک پرس” که یک رسانه ترکی اما به زبان عربی است، معرفی می کند. اما بررسی های خبرنگار شیعه ویوز نشان می دهد که اصلا چنین فردی وجود خارجی ندارد و هویتی جعلی است. در واقع صاحب این اکانت ناشناخته است و اکانتی جعلی به شمار می رود که هزاران نمونه آن در فضای مجازی وجود دارد و تنها با هدف انتشار شایعه، به وجود می آیند و چند روز بعد مطرح کردن بحثی دروغین و جنجال برانگیز و شبه انگیزی و فتنه گری، بسته می شوند.

یکی از کاربران در تأیید توئیت فوق، نوشت: ترکیه با دخالت در جنگ های جهان عرب، سعی دارد جریان های اسلامی را با خود همسو کند.

اما در پاسخ به این نظر، کاربری دیگر نوشت: به رغم حمایت ترکیه، اما بعید به نظر می رسد آذربایجان به کشوری سنی مذهب تبدیل شود زیرا 60 درصد جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می دهند و اصلا شکاف عمیقی بین شیعه و سنی در این کشور وجود ندارد که موجب شود شیعیان مذهب خود را ترک کنند و به دلیل حمایت ترکیه، به مذهب اهل تسنن گرایش پیدا کنند.

گفتنی است، آذربایجان مانند دیگر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، بیش از نیم قرن زیر سلطه کمونیست ها قرار داشت و اصلا دین – اعم از اسلامی یا غیر اسلامی – و مذهب – اعم شیعه و سنی – در این کشور معنی و مفهومی نداشت اما با این حال اکثریت جمعیت این کشور را عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تشکیل می دهند و از قرن ها پیش پیرو مکتب شیعه هستند.

شایان ذکر است، آذری ها به موضوع شعائر حسینی علیه السلام و برپایی مراسم عزاداری در مناسبت های مختلف و اهمیت ویژه ای می دهند و در این مسأله هم شهرت دارند.

در پایان لازم به یادآوری است، روز گذشته صدها طلبه آذربایجانی مقیم عراق، مراسم بزرگداشت شهدای جنگ اخیر ارمنستان علیه قره باغ را در بین الحرمین برگزار کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا