آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

کاهش ۳ میلیارد دلاری کمک‌ های جامعه جهانی به افغانستان

نشست دو روزه ژنو برای تعیین میزان کمک ‌های کشورها و سازمان‌ های مالی به افغانستان با کاهش 3 میلیارد دلاری سطح کمک‌ها و نیز مشروط بودن ارائه آن پایان یافت.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در حالی که سطح کمک ‌های تعهد شده در سال 2016 میلادی 15.2 میلیارد دلار بود، حامیان مالی افغانستان متعهد شده‌اند که در 4 سال آینده در مجموع 12 میلیارد دلار را به افغانستان کمک کنند.

کمک های جهانی به افغانستان

در این میان شماری از کشورها نیز بجای تعهد چهار ساله بمدت یک سال متعهد به کمک به افغانستان شده ‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در نشست اخیر خود نیز اعلام کرد که واشنگتن 600 میلیون دلار برای کمک به افغانستان متعهد شده که 300 میلیون آن مشروط به پیشرفت در روند صلح و پس از بررسی این روند پرداخت می ‌شود.

به نوشته «رویترز»، آلمان نیز به عنوان یکی دیگر از حامیان بزرگ مالی افغانستان اعلام کرد که در سال 2021 میلادی 430 میلیون یورو (510.88 میلیون دلار) را به افغانستان کمک می ‌کند و تاکید کرد که درصورت پیشرفت روند صلح به کمک‌ ها ادامه خواهد داد.

این در حالی است که با وجود آغاز مذاکرات تیم‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان در 22 شهریور ماه، مذاکرات در بن‌بست قرار دارد و دو طرف هنوز موفق به تعیین دستورکار گفت‌وگوها نیز نشده‌ اند.

برخی کارشناسان مشروط کردن کمک‌ ها به روند صلح را استفاده ابزاری از کمک‌ ها دانسته و تاکید می ‌کنند که حامیان مالی افغانستان باید میزان تعهد شده را بپردازند تا خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش در این شرایط حساس بدون وقفه ادامه یابد.

در این میان اما بزرگ ترین قربانی غیر نظامیان افغانی هستند که علاوه بر تجربه سال ها فقر و محرومیت همچنان به دست سنی های تندروی طالبان و دیگر گروه ها و همچنین در درگیری های آنها با نیروهای مختلف قربانی می شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا