آسیاآفریقاآمریکااخباراروپااسترلیاافغانستانایرانجهانجهان اسلامعراقفرهنگ و هنرلبنانموسسات جهانی شیعه

لزوم تأسیس یک مؤسسه بین المللی شیعی در زمینه ازدواج

بررسی های انجام شده نشان می دهد که به دلایل مختلفی، باید به همت دفاتر مراجع عظام تقلید و یا مجموعه ای از افراد مورد اعتماد، یک مؤسسه بین المللی شیعی در زمینه ازدواج تأسیس کنند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ امروزه دهها ملیون تن از پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از کشورهای مختلف در کشورهای مختلف جهان زندگی می کنند.

ازدواج جوانان شیعه

شاید بتوان با جرأت گفت بیشتر این خانواده های عراقی تبار، افغانستانی تبار، لبنانی تبار و ایرانی تبار هستند که به دلایل مختلف اعم از جنگ و مشکلات موجود در کشورهایشان، ناگزیر به مهاجرت و پناهندگی در کشورهای مختلف جهان از شرق کره زمین گرفته تا غرب، اقدام ورزیده اند.

البته به دور از انصاف است که بگوییم همه این خانواده ها برای فرار از وضعیت تأسف بار موجود در کشورهایشان که عمدتا ناشی از جنگ و درگیری است، روی به مهاجرت آورده اند زیرا بسیاری از آنان هم با هدف دستیابی به زندگی آرام تر و بهتر، به کشور دیگری پناه آورده اند.

اکثر قریب به اتفاق این خانواده ها، نیازهای مادی و غیره خود را از طرف کشوری که به آن مهاجرت می کنند، تأمین می کنند. حال چه از طریق دریافت حقوق و مزایای پناهندگی باشد و چه از طریق تأمین فرصت شغلی برای آنان.

اما در مورد نیازهای فرهنگی، دینی و مذهبی این خانواده ها، عمدتا بسترهای لازم به همت و تلاش خودشان و نیز کمک برخی جهات مانند دفاتر مراجع عظام تقلید و غیره ایجاد شده است. برای مثال می توان گفت در حال حاضر چندین هزار مسجد و حسینیه در شهرهای مختلف جهان وجود دارد که شیعیان در أیام و مناسبت های مختلف به آن پناه آورده تا به برگزاری مراسم مذهبی و عبادی خود بپردازند.

در حاشیه این مساجد و حسینیه ها، مؤسسات فرهنگی زیادی مانند کتابخانه، مراکز فرهنگی و غیره نیز تأسیس شده که بخش قابل توجهی از نیازهای دینی، مذهبی و فرهنگی آنها را تأمین می کند. هرچند شاید بتوان گفت تاکنون بررسی دقیقی در مورد این موضوع توسط هیچ فرد، گروه یا نهادی صورت نگرفته تا بر اساس آن برنامه ریزی و مدیریت کلان صورت گیرد اما تا این حد می توان تأکید کرد که بسیاری از این مراکز، تأمین کننده بیشتر نیازهای جامعه شیعی موجود در منطقه خود هستند.

اما بررسی های انجام شده توسط خبرنگار شیعه ویوز نشان می دهد که در این میان موضوع ازدواج تقریبا به طور کامل مورد بی توجهی قرار گرفته به طوری که بسیاری از خانواده های شیعه در نقاط مختلف جهان، به دلیل اینکه در جامعه غیر شیعی و غیر اسلامی زندگی می کنند، برای ازدواج فرزندانشان با مشکل واقعی مواجه هستند.

در همین راستا روز گذشته خبرنگار شیعه ویوز در تماسی تلفنی با پدر یکی از خانواده های شیعی عرب تبار مقیم نیوزلند، در مورد این موضوع با وی به گفتگو پرداخت.

پدر این خانواده که نزدیک به 9 سال است در یکی از شهرهای کوچک نیوزلند اقامت دارد، در مورد آینده فرزندان خود ابراز نگرانی کرد و گفت: بنده دو دختر 34 و 20 ساله و یک پسر 25 ساله دارم. قطعا زمان ازدواج فرزندانم فرارسیده و چندین بار هم خواستگارهایی برایشان آمده اما متأسفانه همه آنها یا مسیحی بوده و یا از مسلمانان غیر شیعی.

او که خواست به هیچ وجه نامش فاش نشود، در ادامه افزود: من خودم در سن 20 سالگی از کشورم به یک کشور عربی غیر شیعی مهاجرت کردم و با زنی غیر شیعی ازدواج کردم که بلافاصله بعد از ازدواج به مکتب اهل بیت علیهم السلام گروید. اکنون همسر و همه فرزندانم شیعه هستند. حتی در طول این 9 سال، به فکر آن افتادم که برای ازدواج فرزندانم به کشور مادریشان سفر کنم اما خب در آنجا هم اگر خواستگاری بیاید، غیر شیعی خواهد بود.

این عاشق اهل بیت علیهم السلام همچنین گفت: متأسفانه هیچ راهی برای حل این مشکل وجود ندارد جز فضای مجازی که بنده به آن اعتماد زیادی ندارم زیرا به راحتی نمی توان هویت فرد خواستگار را شناسایی کرد و به صحت و سقم ادعاهایش پی برد. به نظرم باید چاره ای اندیشید تا این کار به صورت سنتی تر یعنی از طریق معرفی فرد به فرد صورت گیرد زیرا قابل اعتماد تر است.

در پایان لازم به ذکر است، در صورت وجود مؤسسه ای در این زمینه که سامانه ای کامل و جامع داشته باشد و خانواده ها از طریق آن بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به نظر می رسد حداقل بخش قابل توجهی از این مشکل حل شود و جوانان شیعه در کشورهای مختلف جهان، نیمه دیگر زندگی خود را از میان جوانان عاشق اهل بیت علیهم السلام پیدا کنند. چه بهتر که این مؤسسه زیر نظر دفتر مراجع عظام تقلید باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا