آمریکااخبارجهانجهان اسلامعراق

آینده آمریکا مانند عراق خواهد شد!

یک نویسنده تحلیل گر و کارشناس آمریکایی پیش بینی کرد که ایالات متحده آمریکا آینده ای مانند عراق را پیش روی خواهد داشت.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ “استیون کوک” تحلیل گر آمریکایی و کارشناس پژوهش های آفریقا و خاورمیانه با انتشار مقاله ای آینده کشورش را مانند عراق، پیش بینی کرد.

اعتراضات مردم آمریکا

وی در ادامه این مقاله که در مجله “فورین پولیسی” (Foreign Policy) منتشر شد، نوشت: هر ملتی در یک کشور که نتوانند بر سر تعیین یک هویت مشترک به توافق دست یابند، یعنی بر سر نوع تفکر و تصمیم گیری در مورد مسائل مشترک مربوط به کشورشان به یک توافق مشترک برسند، سرنوشت آن کشور در حالت انهدام نهایی خواهد بود.

این کارشناس آمریکایی در ادامه نوشت: در سفری که چند سال پیش به شهر سلیمانیه در شمال عراق داشتم، با تعدادی از دانشجویان کُرد در برخی از دانشگاه های این شهر در عراق دیدار و گفتگو کردم. از آنها خواستم در مورد اصول و تاریخ و نیز مسائل ملی مشترکی که با دانشجویان عراقی دیگر شهرهای غیر کُرد دارند مانند بغداد و بصره، برایم صحبت کنند. پاسخ آنان این بود که “هیچ موضوع مشترکی نداریم”!

“استیون کوک” همچنین نوشت: آنچه که امروزه مرا نگران می کند این است که در کشورم نیز افراد زیادی هستند که دقیقا همان حرف های دانشجویان کُرد را می زنند.

وی در ادامه افزود: درگیری های هویتی در کشورهای مختلف خاورمیانه، نشأت گرفته از وجود خشونت و درگیری های داخلی و نیز عدم وجود ثبات و استقرار سیاسی در این کشورها است. این نوع نزاع هویتی در عراق هم دقیقا برگرفته از این موضوع است. آمریکایی ها هم از داشتن چنین آینده ای در امان نیستند بخصوص اینکه شکاف بزرگی بین لایه های مختلف نژادی و اجتماعی در این کشور به وجود آمده و از همین رو توان گفتگو و مذاکره با یکدیگر را ندارند و حتی نمی توانند به یک اراده مشترک هویتی دست یابند، بخصوص اینکه ظلم های زیادی بخاطر رنگ پوست، یا علیه مهاجران و زنان و دیگر دسته های جمعیتی وجود دارد.

تحلیل گر آمریکایی همچنین گفت: بنده اخیرا عمق این شکاف در جامعه آمریکا را که “دونالد ترامپ” طی چهار سال گذشته، بیش از پیش به آن دامن زد، پی بردم. بخصوص اینکه اخیرا کتابی در مورد جنگ های داخلی آمریکا (از سال 1861 تا 1865) مطالعه کردم. دقیقا شکاف هایی که در آن زمان وجود داشت و به وقوع آن جنگ ها دامن زد، امروزه در ایالات متحده آمریکا وجود دارد و این مسأله بسیار نگران کننده است.

وی در ادامه افزود: تا قبل از مطالعه این کتاب فکر می کردم دادگاه هایی که بعد از آن جنگ های داخلی در آمریکا برگزار شد و نیز بازسازی های صورت گرفته و سپس رخ دادن جنگ جهانی اول (که آمریکا نقش و دخالت بسیار کمی در آن داشت) و بعد از آن حرکت در مسیر حقوق مدنی و جهانی سازی و نیز انقلاب تکنولوژی، همه و همه دست در دست هم داد تا در آمریکا یک هویت مشترکی به وجود آید که “طرح ملی آمریکا” را ترسیم کرد و همه اقشار جامعه در آن سهیم هستند اما اتفاقات اخیر نشان می دهد که اعتقاد و دیدگاهم نادرست بوده است.

“استیون کوک” در پایان مقاله اش نوشت: تازه متوجه شدم که دیدگاه و نظرم بسیار ساده لوح و ساده انگارانه بوده و ایالات متحده آمریکا باید مشکل شکاف هویتی را هر چه سریع تر حل کند تا در آینده به سرنوشت عراق دچار نشود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا