آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

نویسنده سعودی: مسجد الأقصی فعلی قبله اول مسلمانان نیست!

یک نویسنده سعودی با انتشار مقاله ای مدعی شد مسجدی که در حال حاضر در شهر بیت المقدس وجود دارد، همان مسجد الأقصی اصلی که قبله اول مسلمانان بوده، نیست.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ “أسامه یمانی” نویسنده سرشناس عربستانی با انتشار مقاله ای در روزنامه “عکاظ” چاپ عربستان، مدعی شد مسجدی که در حال حاضر در شهر بیت المقدس وجود دارد، همان مسجد الأقصی اصلی که قبله اول مسلمانان بوده و در قرآن کریم به آن اشاره شده، نیست.

مقاله نویسنده سعودی درباره مسجد الاقصی

وی در ادامه مقاله خود نوشت: متأسفانه در کتب تاریخی زیادی، اطلاعات نادرست درباره مسجد الأقصی نوشته شده و مردم را به سمت مسجدی که در حال حاضر در بیت المقدس وجود دارد، سوق داده اند و لذا مردم فکر می کنند قبله اول مسلمانان همان مسجدی است که در بیت المقدس وجود دارد اما حقیقت چیز دیگری است.

“أسامه یمانی” افزود: در واقع قبله اول مسلمانان مسجد الأقصی نام دارد اما مسجد الأقصی اصلی در واقع نام مسجدی بوده که در منطقه “الجعرانه” بین مکه و طائف امروزی قرار داشت.

این نویسنده سعودی ادامه داد: مسجدی که در بیت المقدس واقع شده و امروزه آن را مسجد الأقصی می نامند، در زمان پیامبر صلى الله عليه و[آله] وسلم و خلفاء، اصلا وجود نداشت.

وی همچنین به نقل از شخصی بنام “ابن خلکان” مدعی شد که “عبدالملک بن مروان، در سال 691 میلادی مسجد قبه الصخره که در کنار مسجد الأقصی امروز قرار دارد را بنا نهاد. علت ساخت این مسجد هم اختلاف سیاسی بوده زیرا “ابن زبیر” بجای مردم را به بیعت با او بجای حجاج دعوت می کرد از همین رو عبدالملک مسجد قبه الصخره را ساخت تا مردم بجای رفتن به مکه برای حج، به سمت این مسجد روی بیاورند!”

او در پایان گفت: آنچه باید از این واقعیت پند گرفت این است که اختلاف بین روایت با راوی، به مسائل و موضوعات سیاسی برمی گردد و همواره چنین موضوعات سیاسی در حوادث و اتفاقات تاریخی دخیل بوده است در حالیکه ایمان و دین و عبادت مردم، ربطی به مسائل سیاسی ندارد.
وأثار المقال جدلا واسعا على مواقع التواصل الاجتماعي، حيث اعتبر ناشطون أن مقال يماني يأتي ضمن الدعاية المروجة للتطبيع مع إسرائيل.

در پایان لازم به ذکر است، انتشار این مقاله جنجال و هیاهوی بسیار زیادی در جهان عرب به وجود آورده و انتقادات زیادی را به همراه داشته بخصوص اینکه انتشار آن همزمان با امضای توافق نامه صلح میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی همچون امارات، بحرین و سودان شده و نیز قرار است تا مدتی دیگر، برخی کشورهای عربی همچون عربستان سعودی نیز توافق نامه ای مشابه را با اسرائیلی ها امضا کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا