آسیاآمریکااخبارایرانجهانجهان اسلام

روایت های مختلف یک پرونده امنیتی؛ از ترور مرد شماره دو القاعده تا ترور عضو ارشد حزب الله!

حدود سه ماه پیش یک شهروند ناشناس عرب در خیابان پاسداران در شمال تهران پایتخت ایران به همراه دخترش توسط دو فرد ناشناس ترور شد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” دو روز پیش با انتشار یک گزارش خبری، از ترور مرد شماره دو القاعده توسط ماموران امنیتی اسراییل در ایران خبر داد.

تصویر منتشر شده در شبکه الجزیره درباره این خبر

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شد در این عملیات امنیتی که توسط دو فرد ناشناس موتور سوار انجام شده، “ابو احمد عبدالله” ملقب به “ابو محمد المصری” مرد شماره دو شبکه القاعده، به همراه دخترش که گفته می شود عروس “أسامه بن لادن” سرکرده سابقه شبکه القاعده بوده، ترور شدند.

منظور از عروس بن لادن، همسر “حمزه” پسر “أسامه بن لادن” بوده که به همراه پدرش زندگی می کرد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود مدعی شد که “ابو محمد المصری” مغز متفکر حملات مرگ بار سال ۱۹۹۸ به سفارت‌های آمریکا در آفریقا بوده و سازمان امنیت اسرائیل (موساد) به درخواست ایالات متحده آمریکا وی را ترور کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، این عملیات ترور هفتم آگوست 2020 یعنی حدود سه ماه پیش در خیابان پاسداران در شمال تهران انجام شد، زیرا “ابو محمد المصری” از سالها پیش به طور مخفیانه در این منطقه زندگی می کرد!

در همین راستا سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به خبر منتشر شده توسط نیویورک تایمز، چنین اتفاقی را از اساس نادرست خوانده و به رسانه ‌های آمریکایی توصیه کرد «در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نیفتند.»

ناگفته نماند ایالات متحده آمریکا برای پیدا کردن اطلاعاتی درباره مرد شماره دو القاعده و دستگیری او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. با وجود انتشار خبر کشته شدن این فرد، چهره او هنوز در فهرست تحت تعقیب‌هاست.

این گزارش در حالی توسط نیویورک تایمز منتشر شد که همان سه ماه قبل، یعنی یک روز بعد از وقوع ترور، برخی رسانه های داخلی ایران و رسانه های بین المللی از وقوع یک ترور در منطقه پاسداران تهران خبر دادند اما افراد ترور شده را یک مرد لبنانی بنام “حبیب داوود” استاد تاریخ به همراه دخترش عنوان کردند.

رصد خبرنگار شیعه ویوز در فضای مجازی نشان می دهد که در همان زمان بازار انتشار شایعه در سایت ها و شبکه های اجتماعی در مورد این خبر بسیار زیاد بود به طوری که بسیاری از کاربران ایران، فرد لبنانی ترور شده را از اعضای امنیتی حزب الله لبنان عنوان کردند که حدود 20 سال پیش یکی از مسئولان ارشد سازمان امنیت اسرائیل (موساد) را در لبنان ترور کرده بود. اما این شایعات هیچگاه نه توسط حزب الله و نه منابع اسرائیلی تأیید یا تکذیب نشد. منابع و رسانه های رسمی هم در این باره خبری منتشر نکردند و فقط در حد گپ و گفت های فضای مجازی باقی ماند.

اما شاید بتوان گفت آنچه که این خبر را داغ تر کرد و به شایعات بیش از پیش دامن زد این بود که محل وقوع ترور، مقابل منزل “ابو مهدی المهندس” مقام ارشد نیروهای داوطلب شیعه در عراق (الحشد الشعبی) رخ داد. بر همین اساس برخی از کاربران فضای مجازی نیز این موضوع را بهانه کرده تا اطلاعات و اخبار بی ربطی را از هر طریقی به هم مربوط کنند و تحلیل های عجیب و غریب از خود منتشر کنند.

در همین راستا چنین خبری نیز نخستین بار توسط کاربری به نام “عماد” که گفته می شود نزدیک به سپاه پاسداران است، در توییتر اعلام کرد و توضیحات پلیس آگاهی، عین اطلاعاتی است که او شامگاه روز ترور داد. “عماد” فردای آن روز در توییتی تازه نوشت: «شیوه ترور شبیه سمپات‌های موساد است که اگر اثبات شود…».

در واکنش به این تویتر “عماد”، “نازلی کاموری” وبلاگ نویس ایرانی مقیم کانادا نوشت: «خوبی داشتن اطلاعات سپاهی در توییتر اینکه خودشون خبر می ‌دهند. عماد شون می ‌گه دو نفر تبعه لبنان امشب در تهران ترور شدند و معذور است که بگه که شهروند عادی بودند یا مهمان سیاسی…»

حال باید صبر کرد و دید با گذشت زمان و موضع گیری های جدید توسط هر یک از القاعده، مقامات ایرانی، مقامات آمریکایی، مقامات اسرائیلی و یا هر فرد یا کشور یا گروه مرتبط با ماجرا، چه مقدار از این پازل تکمیل تر می شود؟!

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا