آسیااخبارجهانجهان اسلامعراقعربستان سعودی

نصب تابلوی “به سمت نجف” در عربستان

روز گذشته خبر نصب تابلوی راهنمایی و رانندگی “به سمت نجف” در عربستان سعودی، در فضای مجازی عراق و عربستان به طور گسترده منتشر شد.

به گزارش شیعه ویوز؛ قرار است در آینده ای نزدیک، مرز زمینی میان عربستان سعودی و عراق بازگشایی شود.

بر همین اساس گویا مقامات و دست اندرکاران عربستانی که اشتیاق بسیار زیاد و بیشتری نسبت به طرف عراقی در برقراری این ارتباط و بازگشایی مجدد راه زمین میان دو کشور دارد، در حال آماده سازی زیر ساخت مورد نیاز برای این کار هستند.

از جمله این اقدامات زیر ساختی، آماده سازی مسیر و تابلوهای مورد نظر برای هدایت کردن مسافران در این مسیر است اما این که واقعا این تابلو در راستای آماده سازی همان زیر ساخت است یا خیر، بعید به نظر می رسد.

در همین راستا روز گذشته خبر نصب تابلوی راهنمایی و رانندگی “به سمت نجف” در عربستان سعودی، در فضای مجازی عراق و عربستان به طور گسترده منتشر شد و نظرات و تحلیل های زیادی را به دنبال داشت و بسیاری از کاربران، عکس این تابلو را به سوژه ای داغ برای بحث سیاسی و بین المللی تبدیل کردند.

کاربران فضای مجازی معتقد بودند که مسئولان عربستانی با انتخاب نام شهر “نجف”، قطعا هدف خاصی را دنبال کرده اند زیرا از نظر جغرافیایی، قبل از شهر نجف، شهرهای دیگر مانند بصره، سماوه، حله و غیره در این مسیر قرار داشته اما می بینیم که عربستانی ها عمدا اسم نجف را برای این تابلو نصب کرده اند.

در همین حال گفتنی است، رقابت تنگاتنگ سیاسی و اقتصادی میان عربستان و ایران در عراق وجود دارد و هر کشور تلاش می کند سهم بیشتر از حضور در این دو عرصه در کشور عراق را داشته باشد.

اما بررسی های خبرنگار شیعه ویوز نشان می دهد حقیقت امر چیز دیگری است. به رغم تمایل و تلاش عربستانی ها به برقراری ارتباط بیشتر با کشور عراق، اما این تابلو اصلا به شهر نجف در عراق ربطی ندارد بلکه روستایی کوچک نیز در استان مدینه در عربستان وجود دارد که نام آن نجف است و این تابلو مربوط به آن روستا است اما کاربران به طور عمدی یا سهوی این موضوع را به شهر نجف اشرف در عراق ربط داده و آن را به موضوعی سیاسی تبدیل کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا