آسیااخبارافغانستانایرانجهانجهان اسلامسوریهعراق

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی: بازگرداندن حیات به مناطق جنگی وظیفه‌ای انسانی است

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی با صدور بیانیه‌ای بازگرداندن حیات به مناطق جنگ‌زده را وظیفه‌ انسانی خواند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در بخشی از این بیانیه آمده: در «روز جهانی ممنوعیت استفاده از محیط زیست برای جنگ و منازعات نظامی» که مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را تعیین کرده و جامعه جهانی به ضرورت بازگرداندن حیات به مناطق آسیب دیده و متضرر از عوارض جنگ تأکید کرده است، این سازمان نیز بر اهمیت فراهم آوردن ساز و کار مادی و معنوی در این راستا و با این هدف تأکید می‌کند.

چنان که همگان می‌دانند جامعه بشری ضرر و زیان جنگ‌ها را با آمار کشته شدگان و زخمی‌های نظامیان و مردم بی دفاع و حجم زیان‌هایی که به شهر‌ها و زیرساخت‌ها وارد شده بر‌آورد کرده و می‌کند، ولی محیط زیست غالباً قربانی است که در جنگ‌ها از آن صحبت نمی‌شود و بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند. به منظور محقق ساختن اهداف نظامی چاه‌های آب با آلاینده‌ها آلوده، محصولات سوزانده، درختان جنگل‌ها بریده و خاک با سموم و مواد شیمیایی آلوده و دام‌ها کشته شده‌اند.

در این معنا مناطق درگیر جنگ در خاورمیانه، به ویژه در عراق، سوریه، ایران و افغانستان به طور بی‌سابقه‌ای از نظر زیست محیطی سیر قهقرایی داشته‌اند که آثار و پیامد‌های آن آشکارا در قالب و نمود کوچ ساکنان مناطق متأثر از عوارض و مشکلات زیست محیطی بروز کرده است.

بی هیچ تردیدی این موضوع می‌طلبد تا تمام تلاش‌های بین المللی و جامعه جهانی همسو شوند و دست یاری خود را به سوی کشورهایی که به علت جنگ‌ها و منازعات نظامی آسیب زیست محیطی دیده‌اند دراز کرده و آن را یاری و کمک کنند.

این بنیاد بر آن است که تأمین بارزترین عناصر حاکم گرداندن صلح از رهگذر تأمین و تضمینِ فراهم کردن محیط زیستِ بایسته و شایسته برای اسکان افراد، ممکن است؛ چراکه این امر روند مهاجرت و کوچ را متوقف کرده و جامعه جهانی را از منافع آن برخوردار می‌کند؛ بدین معنا که از مهاجرت آنان از این مناطق جلوگیری می‌شود و پروژه‌ها و طرح‌های پایا و بایسته را در پی دارد. سخن دیگر این است که باید محیط زیست مقبول برای سکونت و استقرار و زندگی مهیا شود.

این بنیاد در پایان بیانیه خود از سازمان‌ها و تشکل‌های جامعه مدنی می‌خواهد با تأملی در کتاب «محیط زیست در اسلام» اثر مرجع راحل حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد حسینی شیرازی قدس سره، با نگاه و نگرش اسلام نسبت به حفاظت و صیانت از محیط زیست و اصلاح آن و ایجاد آینده مطلوب و مناسب و بهتر برای نسل‌هایی که شایسته آن هستند آشنا شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا