آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

طلاب حوزه علمیه که راننده اسنپ شده اند!

وضعیت وخیم اقتصادی در ایران موجب گردیده که بسیاری از طلاب حوزه های علمیه، به انجام شغل های مختلفی روی بیاورند.

بررسی های انجام شده توسط خبرنگار شیعه ویوز در ایران نشان می دهد که وضعیت وخیم اقتصادی در ایران موجب گردیده که بسیاری از طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور، برای تأمین نیازهای مالی خود، به انجام شغل های مختلف روی آورده اند.

بر اساس اطلاعات بدست آمده، یکی از بیشترین شغل هایی که طلاب علوم دینی بخصوص در شهر مقدس قم به آن روی آورده اند، پیوستن به شرکت تاکسی آنلاینِ اسنپ است.

خبرنگار شیعه ویوز تلاش کرد آمار دقیقی از تعداد این طلاب که طی یک سال اخیر به شرکت اسنپ پیوسته اند را استخراخ کند اما موفق به این کار نشد. اما بررسی های سطحی و اولیه انجام شده نشان می دهد در حال حاضر نزدیک به دو هزار طلبه علوم دینی در شهرهای مختلف بخصوص در قم، راننده شرکت اسنپ و یا دیگر شرکت های تاکسی آنلاین هستند.

ناگفته نماند، علاوه بر نامناسب بودن وضعیت اقتصادی، بیماری کرونا نیز تأثیر منفی بسیار زیادی در زندگی مردم ایران و از جمله طلاب حوزه های علمیه داشته به طوری که بسیاری از روحانیون که در گذشته در کنار تحصیل علوم دینی به شغل هایی مانند امام جماعت مساجد و ادارات، سخنرانی در حسینیه ها و هیئات و دیگر شغل های مشابه مشغول بوده اند، بدلیل شیوع کرونا نزدیک به یک سال است که شغل خود را از دست داده اند.

این مسأله موجب گردیده که درآمد ماهانه این طلاب نسبه به گذشته، به کمتر از نصف کاهش یابد از همین رو برخی از آنان به شغل هایی مانند رانندگی در اسنپ و یا دیگر شرکت های تاکسی آنلاین روی آورده اند.

در پایان لازم به یادآوری است، در دهه ها و قرن های گذشته بسیاری از علما، فقها و روحانیون شیعه در کنار تحصیل علوم دینی، به یک شغل ثانویه مشغول بوده اند زیرا بیشتر آنان دریافت حقوق شرعی در مقابل تحصیل در حوزه را اقدامی نادرست تلقی می کردند از همین رو معتقد بودند که طلبه باید کار کند و از طریق کار امرار معاش کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا