آسیااخبارجهانجهان اسلام

سرکرده گروهک “تحریک اسلامی” ازبکستان به هلاکت رسید

رسانه های روسی زبان با انتشار خبری از کشته شدن سرکرده گروهک “تحریک اسلامی” ازبکستان خبر داد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ رسانه های روسی زبان با انتشار خبری از کشته شدن “عزیز یولداش” سرکرده گروهک تروریستی – تکفیری “تحریک اسلامی” ازبکستان خبر داد.

در همین حال خبرگزاری رسمی افغانستان نیز با انتشار این خبر، نوشت: در عملیات نظامی نیروهای ارتش افغانستان در شمال این کشور، سرکرده این شهروند ازبک که در منطقه فاریاب از مناطق مرزی افغانستان با ازبکستان پنهان شده بود، کشته شد.

خبرگزاری رسمی افغانستان همچنین بیانیه رسمی وزارت دفاع این کشور در مورد این عملیات را منتشر کرده و در ادامه نوشت: عملیاتی از سوی نیروهای امنیتی افغانستان در منطقۀ کوتل ببر در روستای حاجی سعیدگل شهرستان غورماچ فاریاب صورت گرفت که طی آن، «عزیز یولداش» رهبر تحریک اسلامی ازبکستان کشته شد.

به گفته مقامات امنیتی افغانستان، در این عملیات همچنین “حکمت”، پسر “عزیز یولداش” نیز زخمی و بازداشت شده ‌است.

بر اساس اطلاعات بدست آمده این تروریست تکفیری که پیرو مکتب و اندیشه وهابیت بوده، در ایجاد ناامنی، اقدامات تروریستی و نیز کشتار شهروندان بی گناه افغانستان بخصوص در ایالت ‌های شمالی به ویژه در فاریاب دست داشته است.

قابل ذکر است، جنبش اسلامی ازبکستان در سال ۱۹۹۸ میلادی ایجاد شد. این جنبش وهابی، روابط عمیق و دراز مدتی با شبکه القاعده و جنبش طالبان که هر دو نیز تکفیری و وهابی هستند، دارد. این گروهک در سال ۲۰۱۵ میلادی با گروهک داعش نیز بعیت کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا