آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

جنجال بر سر فایل صوتی مفتی سعودی از داخل زندان!

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ صفحه “بازداشت شدگان آزادی بیان” (معتقلي الرأي) در تویتر به اخبار و اطلاعات مربوط به زندانیان سیاسی و مذهبی سعودی می پردازد.

این صفحه تویتری ساعاتی پیش با انتشار یک فایل صوتی از شیخ “سلمان العوده” مفتی سرشناس سعودی که در حال صحبت کردن با نوه اش است، جنجال و سر و صدای بسیاری در فضای مجازی عربستان ایجاد کرد.

گفتنی است شیخ “سلمان العوده” از مفتی های سرشناس سعودی که به دلیل داشتن برخی افکار و اندیشه های نزدیک به جریان اخوان المسلمین، در جهان عرب به مفتی اصلاح گر شناخته می شود. وی از سه سال پیش تاکنون در زندان به سر می برد.

لازم به ذکر است، او به همراه تعدادی دیگر از شخصیت ها و چهره های سرشناس دینی در عربستان، به دستور مستقیم “محمد بن سلمان” ولیعهد عربستان سعودی بازداشت و روانه زندان شده است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد این فایل صوتی بسیار کوتاه و با عجله بوده و نشان دهنده آن است که شیخ “سلمان العوده” در زندان زیر فشار نیروهای امنیتی قرار دارد.

در همین حال “عبدالله العوده” فرزند شیخ سلمان، چند روز پیش اعلام کر: مقرر بود جلسه رسیدگی به پرونده این شخصیت دینی سعودی چند هفته پیش برگزار شود اما به تاریخ 16 نوامبر جاری موکول شد.

از سوی دیگر وکلای دفاع شیخ “سلمان العوده” که از کشور فرانسه هستند، با صدور بیانیه ای ابراز نگرانی کرده اند که این دادگاه عربستانی به طور ناعادلانه، بخاطر توئیتی که وی در مورد بحران ایجاد شده میان ریاض و دوحه، منتشر کرد، حکم اعدام وی را صادر کند.

این وکلای دفاع فرانسوی همچنین در بیانیه خود آورده اند: محاکمه موکلمان در چارچوب سیاست های سرکوبگرانه دستگاه قضایی عربستان سعودی علیه فعالان فرهنگی و دینی که به شیوه های مختلف به اظهارنظر و مطرح کردن دیدگاه های خود می پردازند، به شمار می رود در حالی که این اقدام، آزادی بیان به شمار می رود.

در پایان گفتنی است شیخ “سلمان العوده” از ماه سپتامبر 2017 میلادی تاکنون در زندان به سر می برد و وی درگذشته پست معاون دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان را نیز بر عهده داشته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا