آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسهعراق

چرا به موقوفات امام حسین (ع) در ایران رسیدگی نمی شود؟!

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ وقف در لغت‏ به معنای ایستادن، ماندن و آرام گرفتن است اما در اصطلاح فقهی، نگهداشتن و حبس کردن عین ملک است و مصرف کردن منافع آن در راه خدا. برخی از فقها گویند وقف حبس عین است ‏بر ملک خدای تعالی.

مرحوم محقق حلی در این باره در کتاب شرایع نوشته: «وقف عقدی است كه ثمره آن حبس اصل و تسبیل منافع است (تسبیل منافع یعنی صرف کردن مال در جهتی که واقف تعیین کرده است).

مرحوم شیخ طوسی در مبسوط می ‏گوید: تسبیل یعنی در راه خدا قرار دادن، و دلیلشان این سخن نبی اکرم ‏(ص) است که فرمود: «حبس الاصل و سبل المنفعة‏» يعنی اصل را حبس کن و منافعش را در راه خدا آزاد نما».

وقف در اسلام ثواب بسیاری دارد و پس از مرگ، به عنوان صدقه همواره به شخص وقف‌ کننده می‌ رسد.

ائمه اطهار علیهم السلام خود در اجرای سنت وقف پیشقدم بودند. مولای متقیان حضرت علی علیه السلام چاه‌ها و باغ‌های بسیاری را که به دست خود احداث فرموده بود، در راه خدا و مسلمانان وقف کرد. برخی از این چاه‌ها هنوز در کشور عربستان با عنوان «آبار علی» (چاه‌های علی) شناخته می‌شود و مورد استفاده است.

رفع بسیاری از نیازمندی‌های مستمندان و گشوده شدن بسیاری از گره های اقتصادی با سنت وقف، عملی است.

در همین راستا بررسی های انجام شده توسط خبرنگار شیعه ویوز در ایران نشان می دهد که در طول چند قرن اخیر، بسیاری از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم اسلام بخصوص عاشقان سید و سالار شهیدان حضرت أبا عبدالله الحسین (ع) پیش از مرگ خود، زمین، ملک و یا دیگر مستغلاتی را وقف امام حسین (ع) کرده اند.

بر اساس اطلاعات بدست آمده توسط خبرنگار ما، برگه های وقفی بسیاری از این وقف ها، در حال حاضر وجود دارد و در اماکن مختلفی همچون سازمان اوقاف و حتی تعدادی از آن نزد مدیریت آستان مقدس رضوی (ع) در شهر مشهد نگهداری می شود زیرا وقف نامه مزبور، بخشی از آن شامل اوقاف برای امام حسین و بخشی شامل وقف برای امام رضا (علیهما السلام) بوده است.

در مورد اینکه مسئولان و متولیان آستان مقدس امام حسین (ع) خبر یا اطلاعاتی درباره این وقف نامه ها در اختیار دارند یا خیر، در دست نیست اما بنظر می رسد در صورت اطلاع یافتن از این موضوع، باید با مسئولان مربوطه در ایران دیدار و گفتگوهایی انجام دهند تا حداقل عایدات این موقوفات به طور منظم در اختیار عتبه حسینی (ع) قرار گیرد.

خبرنگار شیعه ویوز متأسفانه به رغم تلاش فراوان اما موفق به دستیابی به اطلاعاتی درباره تعداد این موقوفات نشد زیرا مسئولان و متولیان در سازمان اوقاف ایران در این مورد با وی همکاری لازم را نکردند اما بر اساس برخی شنیده ها، تعداد این موقوفات به چند هزار قطعه زمین و ملک تجاری و حتی مسکونی می رسد و لذا درآمد حاصل از آن هم که مبلغ بسیار قابل توجهی می شود، باید در اختیار عتبه حسینی (ع) قرار گیرد تا صرف زائران شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا