آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

ابوالحسن نواب: برای دستیابی به وحدت ۵۰۰ سال زمان لازم است!

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ حجه ‌الاسلام والمسلمین شیخ ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ایکنا از رسانه های داخلی ایران، با بیان اینکه در قرآن کریم ۵ آیه وجود دارد که با صراحت به بحث وحدت و عواقب و پیامدهای ناشایست تفرقه اشاره دارد، گفت: آیه ۱۰۳ آل عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیکمْ إِذْ کنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلُوبِکمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا…» و آیه ۴۶ انفال «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» دو نمونه بارز در این زمینه است.

وی در پاسخ به این پرسش که در طول سال‌ های بعد از انقلاب اقدامات زیادی در بحث وحدت و تقریب مذاهب در قالب نوشتن و تألیف کتب و مقالات، برپایی میزگردها و کنفرانس‌های مختلف ملی و بین ‌المللی برگزار شده، ولی نتایج مطلوبی نداشته است، در این مورد چه تحلیلی دارید؟ تصریح کرد: ما قطره قطره تقریب و وحدت را جمع می ‌کنیم، ولی با برخی اقدامات به یکباره همه آثار آن را از بین می ‌برند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: حتی در تهران با اینکه ما افراد اهل تسنن چندانی نداریم باز هم مسئولیت دارند؛ البته موافقم مسئولیت‌های بیشتری هم به آنها سپرده شود.

حجه ‌الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند مبانی نظری و عملی موانع وحدت میان شیعه و سنی هستند، عمدتاً موانع از دید شما چیست؟ اظهار کرد: ۵۰۰ سال کار لازم است تا وحدت را ایجاد کنیم؛ زیرا دشمنان ۵۰۰ سال برای تفرقه کار کرده ‌اند.

شایان ذکر است جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون 34 کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و صدها سمینار برگزار و هزاران عنوان کتاب و نشریه برای دستیابی به وحدت اسلامی چاپ کرده اما به اذعان مقامات مختلف ایرانی و از جمله جناب نواب، این تلاش هنوز به نتیجه نرسیده و راه تا رسیدن به وحدت بسیار زیاد است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا