آسیاآمریکااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

کاهش فشار علیه شیعیان عربستان با روی کار آمدن بایدن

به گزارش شیعه ویوز؛ بر کسی پوشیده نیست که رژیم وهابی آل سعود در یک قرن گذشته همواره پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در عربستان را زیر شدید ترین فشارها قرار داده است.

این فشارها نه تنها در حوزه اعتقادی و مذهبی بوده، بلکه حتی به بهانه های مختلف سیاسی و امنیتی، آنها را مورد هدف و حمله قرار داده است.

اگر بخواهیم به برخی نمونه های رفتار و اقدامات ضد شیعی رژیم آل سعود اشاره کنیم، باید یادآوری پلمپ مساجد و حسینیه های، بازداشت فعالان دینی و مذهبی و از همه مهم تر اعدام جوانان و شخصیت های مختلف شیعی از جمله شهید آیت الله نمر باقر النمر شویم.

در همین راستا روز گذشته حکومت سعودی که از چند دهه قبل دوست بسیار خوب، نزدیک و استراتژیک ایالات متحده آمریکا به شمار می رود، این بار در انتشار پیام تبریک به آقای “جو بایدن” رئیس جمهور پیروز آمریکا، تعلل کرد.

بررسی های انجام شده توسط خبرنگار شیعه ویوز حاکی از آن است که این تعلل در صدور پیام تبریک، علل و عوامل مختلفی داشته که یکی از آن علت ها، نگرانی آل سعود از افزایش فشارهای دولت موکرات “جو بایدن” علیه رژیم سعودی بخاطر اقدامات ضد شیعی آن است.

دموکرات های ایالات متحده آمریکا همواره مبارزه با نژادپرستی و تبعیض قومی و مذهبی را یکی از مهم ترین اصول و سیاست های خود در سطح بین الملل قرار داده اند از همین بدون شک با روی کارآمدن بایدن، فشار علیه آل سعود برای تسهیل تعامل و برخورد با شیعیان، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بخصوص اینکه آمریکایی ها به خوبی اطلاع دارند که بخش زیادی از شیعیان عربستان اصلا شیعیان سیاسی نیستند و نسبت به موضع گیری های مختلف سیاسی در منطقه بی تفاوت هستند لذا آل سعود نمی تواند طرفداری از ایران را بهانه ای برای زیر فشار قرار دادن آنان قرار دهد.

بدون شک در میان شیعیان عربستانی، افرادی هستند که طرفدار حکومت ایران به شمار می روند اما لزوما به معنی همکاری و ارتباط داشتن با جمهوری اسلامی نیست. این موضوع مربوط به شیعیانی است که طرفدار ایران به شمار می روند. اما بخش دیگری از شیعیان حجاز هم از نظر سیاسی مخالف ایران و یا اصلا بی طرف هستند بنابراین موضوع ارتباط با ایران، بهانه ای واهی و دروغی بوده که همواره آل سعود برای زیر فشار قرار دادن شیعیان، از آن استفاده کرده اما به نظر می رسد با روی کار آمدن دموکرات ها در آمریکا، شیعیان حداقل تا چهار سال آینده می توانند نفس راحتی تر بکشند و از آزادی بیشتری برخوردار باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا