اخبارجهان اسلامعربستان سعودی

برگزاری مراسم اربعین حسینی در شهر احساء عربستان

شیعیان استان احساء در عربستان هر ساله مراسم اربعین حسینی را برگزار می کنند که این مراسم در طول سال ها شاهد تغییراتی بوده.
سید محمد علی العلی زعیم حوزه علمیه احساء در عربستان می‌گوید افتخار حضور در میان زائران اربعین را از دست دادیم، ما اینجا عزاداری برگزار می کنیم و همگی برای امام حسین (ع) گریه می کنیم” که این امر بیانگر احساسات تمامی مردم احساء و تمامی دوستداران اهل بیت (علیه السلام) می باشد.

شیعیان احساء از قدیم به شیوه های متعدد و با مراسم های زیاد، زیارت اربعین را زنده نگه داشتند که بارزترین آنها محفل شعری بزرگی بود که با حضور علما، نخبگان و جمعیت مردمی از شهرستان ها و روستاهای احساء برگزار می شد.

در سال ۱۴۰۴ هجری قمری سید محمد علی العلی با سید ناصر السلمان توافق کردند که مراسم اربعین در عصر بیستم ماه صفر در مسجد “الجامع الکبیر” برگزار شود. از آن سال به بعد تا سال گذشته و قبل از درگذشت سید العلی، مراسم اربعین با نظارت و حضور وی برگزار می شد. او در روز اربعین در میان خیل جمعیت بر بالای منبر می رفت و سخنرانی می کرد.

بعد از آن این مراسم متحول شد و با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز می شد، سپس سخنرانی می کردند، بعد از آن قصیده شعری می خواندند و در پایان گروه سرودی از سوی دانش آموزان مدرسه خوانده می شد.

بعد ها این مراسم جنبه عزاداری و سینه زنی به خود گرفت و گروهی صحنه ورود اسرا را به نمایش می گذاشتند و دمّام و پرچم های سبز و سیاه به دست می گرفتند.

سپس مرثیه سرایی و مداحی به این مراسم اضافه شد، به گونه ای سید العلی متن نوحه را می نوشت و مداح آن را می خواند و عزاداران به صورت گروه گروه بر سر و سینه می زدند و با ورود به مسجد به سوی ضریحی می رفتند که داخل مسجد نصب شده بود که صحنه ای شبیه صحنه “هروله طویریج” به وجود می آوردند.

مراسم اربعین با شکل جدید آن با نصب ضریحی شبیه ضریح امام حسین (ع) همراه بود که از چوب و آهن ساخته شده بود

شایان ذکر است که سید محمد علی العلی زعیم حوزه علمیه احساء در روز اربعین ترجیح می داد به جای رفتن به کربلای معلی، در این شهر بماند و مراسم اربعین را به این شیوه برگزار کند تا به فرزندان جامعه ضرورت احیای امر اهل بیت (علیهم السلام) را بیاموزد و حرارت این مراسم را در دل های مؤمنین زنده نگه دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا