آسیااخبارجهان

هزاران مسجد در سینگ کیانگ چین تخریب شده است

مطالعات اندیشکدۀ سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI) حاکی از آن است که در سه سال گذشته، هزاران مسجد در ایالت سین‌کیانگ چین که اقلیت مسلمان اویغور ساکن آن هستند، آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.
یافته‌های این تحقیق که به کمک تصاویر ماهواره‌ای و همچنین گزارش‌ بازدیدکنندگان و ساکنان این مناطق جمع آوری شده‌اند، نقشه گسترده‌ای از توسعه بازداشتگاه ها در استان سین‌کیانگ همچنین تخریب اماکن فرهنگی و مذهبی در این استان را به تصویر می‌کشد.
این اندیشکده می‌گوید که بر اساس ادعاهای دولت چین، بیش از ۲۴ هزار مسجد در این ایالت وجود دارد و پکن نیز خود را متعهد به حفاظت و احترام به اعتقادات مذهبی می‌داند. اما یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که در حال حاضر کمتر از ۱۵ هزار مسجد در این ایالت باقی مانده‌اند و بیش از نیمی از آنها نیز به گونه‌ای آسیب دیده‌اند.
علاوه بر مساجد، حدود ۵۰ درصد از اماکن محافظت شدi فرهنگی نیز آسیب دیده یا تخریب شده‌اند؛ از جمله تخریب کامل زیارتگاه اردم مزار که قدمت آن به قرن ۱۰ برمی‌گردد.
در مناطقی که گردشگران زیادی در رفت و آمد هستند از جمله در شهر اورومچی، مرکز این ایالت و کاشغر، دومین شهر بزرگ سین‌کیانگ، اگرچه تخریب کمتری به چشم می‌خورد اما گزارش بازدیدگنندگان حاکی از آن است که بسیاری از مساجد یا تعطیل شده‌اند یا کاربری آنها تغییر کرده است.
پکن که تا کنون بارها به نقض گسترده حقوق بشر در این ایالت از جمله نگهداری مسلمانان اویغور در بازداشتگاه‌ها، عقیم سازی اجباری زنان، وضع محدودیت‌های مذهبی و فرهنگی و برپایی اردوگاه‌های کار اجباری متهم شده، این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید سیاست‌هایش در این ایالت بر مقابله با تروریسم و افراط گرایی مذهبی، همچنین اجرای برنامه‌های کار با هدف کاهش فقر متمرکز است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا