اخبار

15 شوال سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء علیه السلام

15 شوال، مصادف است با سالروز شهادت عموی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله حضرت حمزه سید الشهداء علیه السلام .

15 شوال، مصادف است با سالروز شهادت عموی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله حضرت حمزه سید الشهداء علیه السلام .

به گزارش شیعه ویوز، یکی از شخصیت های بزرگ در تاریخ اسلام، که در راه قرآن و دفاع از اسلام فداکاری و ایثار را به حد اعلی رسانید، جناب حمزة بن عبدالمطلب بود که کنار رسول خدا، در مقابل پرچم شرک؛ لوای توحید را برافراشته نگاه داشت و تعهد به ایمان خویش را در صحنه‌های جنگ بر همگان ثابت نمود.

ایشان در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین وضعیت جنگ، که منافقین در سپاه اسلام معرکه را ترک کرده، به قله کوه‌ها و شیار دره‌ها پناه می‌‌بردند، دلیرانه مقاومت نمود و از رسول خدا دفاع کرد.

حضرت حمزه با سپر قراردادن وجود خویش، حملات پیاپی دشمن را که متوجه جان پیامبر اسلام بود، در هم شکست تا این که با فجیع‌ترین وضع به مقام رفیع شهادت نایل گشت.

ائمه هدی علیهم‌السلام به شخصیت و فداکاری او، در مقابل مخالفان مناظره و احتجاج و در میان پیروانشان مباهات و افتخار می نمودند.

همچنین در ترغیب و تشویق رسول خدا صلی الله علیه و آله بر زیارت قبر حضرت حمزه سید الشهدا علیه السلام، قبر و حرم آن بزرگوار در طول تاریخ مورد توجه مسلمانان قرار داشت و بسیاری از مسلمانان به زیارت ایشان مشرف می شدند.

از این رو قبر شریف آن بزرگوار دارای مجموعه‌ای از حرم، رواق و گنبد و بارگاه بود که قدمت و پیشینه آن، به قرن‌های اول اسلام می‌‌رسید، ولی نزدیک به یکصد سال قبل، این حرم شریف مانند سایر بقاع و حرم‌ها در مدینه و مکه، به وسیله وهابیان تخریب گردید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا