اخبار

کشف گور دسته جمعی جدید در نجف اشرف

کادرهای موسسه الشهدا علیه السلام، روز سه شنبه از کشف یک گور دسته جمعی جدید در شمال استان نجف اشرف خبر داد.

کادرهای موسسه الشهدا علیه السلام، روز سه شنبه از کشف یک گور دسته جمعی جدید در شمال استان نجف اشرف خبر داد.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از سومریه نیوز، این موسسه در بیانیه ای اعلام کرد: کادرهای ما گور دسته جمعی جدیدی را در منطقه «خان الربع» در شمال استان نجف کشف کردند.

این موسسه همچنین اعلام کرد: در این گور دسته جمعی استخوان های انسانی تا امتداد ۴۰۰ متری پراکنده شده اند.

موسسه مذکور با اشاره به اینکه این گور حاوی قربانیان حوادث انتفاضه شعبانیه سال ۱۹۹۱ میلادی است، در ادامه آورد: محافظت از این گور دسته جمعی به منظور جلوگیری از عدم دست کاری بقایای اجساد پیدا شده در آن و  تا زمان رسیدن تیم تفحص ویژه به پلیس نجف اشرف سپرده شده است.

«ضیاء کریم» مدیر اداره گورهای دسته جمعی در این باره گفت: به احتمال زیاد بقایای استخوان های انسانی کشف شده به حوادث انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ میلادی و روش هایی برمی گردد که رژیم بعث برای مخفی کردن جنایت هایش استفاده می کرد.

وی افزود: در روزهای آتی تیم ویژه ای را مأمور تفحص در این گور دسته جمعی خواهیم کرد تا حجم حقیقی این گور دسته جمعی را مشخص کرده و اقدامات لازم را برای محافظت از آن انجام دهد.

گفتنی است، خیزش شعبانیه یا انتفاضه شعبانیه قیام مردم عراق علیه رژیم بعث عراق بود که سرتاسر کشور از شمال تا جنوب را دربرگرفت.

این قیام در پایان جنگ خلیج فارس و قطعنامه ۶۷۰ شورای امنیت که کلیه تحرکات هوایی ارتش عراق حتی بالگردها را ممنوع کرد به وقوع پیوست و در نتیجه آن کنترل بخش اعظم کشور به دست نیروهای مردمی افتاد.

از هجده استان عراق، چهارده استان سقوط کرد و در این میان تنها استانهای مرکزی شامل استانهای غربی و صلاح الدین و بغداد در دست رژیم بعث باقی‌ماند.

با همه اینها قیام توسط نیروی سنگین نظامی صدام و وفادارانش در گارد ریاست جمهوری عراق به شدت سرکوب شد به ویژه نقاط مرکزی شهر مقدس کربلا که یکی از هسته‌های نیروهای مردمی بود به ویرانه تبدیل شد و حتی حرم مطهر حسینی نیز مورد اصابت چندین گلوله تانک گارد ریاست جمهوری صدام قرار گرفت.

در جریان این درگیری‌ها هزاران نفر جان خود را از دست دادند و نزدیک به دو میلیون نفر از عراقی ها آواره شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا