اخبار

افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که تعداد قربانیان خشونت ها در افغانستان به بیش از 11 هزار غیر نظامی در یک سال اخیر رسیده است.

 

 

کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که تعداد قربانیان خشونت ها در افغانستان به بیش از 11 هزار غیر نظامی در یک سال اخیر رسیده است.

«سیما سمر» رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان اظهارداشت: در یک سال گذشته 3032 غیرنظامی بر اثر خشونت‌ها در این کشور جان خود را از دست داده و بیش از 8200 تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.

وی حملات انتحاری، مین‌های کنار جاده‌ای، حملات موشکی و حملات هوایی نیروهای ناتو را از عوامل کشتار غیرنظامیان در این کشور توصیف کرده است.

به گفته فعالان حقوق بشر در افغانستان بزرگترین سهم کشتار غیر نظامیان را سنی های تندروی طالبان به خود اختصاص داده اند تا جایی که میزان کشتار غیر نظامیان در افغانستان در سال گذشته میلادی 19 درصد به سال قبل از آن رشد داشته است.

وی افزود: سال گذشته خشونت‌ها علیه خبرنگاران نیز در این کشور افزایش یافته بود.

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان خاطرنشان کرد، در سال گذشته 24 خبرنگار جان باخته، 20 خبرنگار مجروح و به 27 خبرنگار دیگر نیز مورد حملات خشونت آمیز  قرار گرفته اند.

گزارش‌ها از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان در حالی منتشر می‌شود که اخیرا دادگاه بین المللی لاهه از رسیدگی به شکایات جنایات جنگی صورت گرفته در این کشور صرف نظر کرده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان ولی بار دیگر به لزوم رسیدگی به جنایات جنگی به وقوع پیوسته در این کشور تاکید کرد.

این در حالی است که کشتار غیرنظامیان افغان توسط گروه های درگیر در افغانستان ـ خصوصا از جانب سنی های تندروی طالبان ـ  افزایش یافته اما تاکنون اقدامی در راستای رسیدگی به جنایات جنگی در این کشور صورت نگرفته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا