آیت الله العظمی شیرازی: خدای متعال بر خلاف وَعد، عمل نمیکند، اما خلاف وعید عمل کردن فضیلت است
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز شنبه بیست و سوم شعبان سال 1446 برگزار شد، در این نشست همچون جلسات پیشین، ایشان به سوالهای حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی بااشاره به آیه ۵۷ سوره عنکبوت: هر انسانی طعم مرگ را میچشد، فرمودند: از آنجا که در عالم واقع خارجی، برای برخی از انسانها مرگ شیرین است، و برای برخی از انسانها تلخ است، از مرگ در این آیهی شریفه به ذائقه تعبیر شده است، لذا نسبت به آنان که مرگ را شیرین میپندارند، این آیه شریفه به عنوان وَعد، و برای آنان که مرگ را تلخ میپندارند، به عنوان وَعید میباشد.

معظم له در ادامه فرمودند: بین وَعد و وعید تفاوت وجود دارد، و خدای متعال بر خلاف وَعد، عمل نمیکند، اما خلاف وعید عمل کردن فضیلت است.

ایشان با اشاره به توصیفی که برخی از مفسرین و دانشمندان بلاغت در این رابطه دارند، فرمودند: که استفاده قرآن کریم از تعبیر ذائقه هم در اینجا، تشبیه امر معقول به امر محسوس است، چون ذائقهی انسان هم چیزهای شیرین و هم چیزهای تلخ را حس میکند، لذا چون در عالم واقع خارج نیز ذائقه بر دو قسم است، در این آیه شریفه نیز ذائقه تشبیه به آن شده است، و به قول علمای بلاغت، در اینجا هم این واژه استخدام شده است.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه تاکید فرمودند: لذا برای آنانی که مرگ شیرین است و ابتدای خوشی آنان محسوب میشود، این مساله وَعد است اما نسبت به آنهایی که مرگ تلخ و ابتدای دوره تلخی آنان محسوب میشود، این مساله وَعید است.