اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: اجاره رحم فقط در صورتی جایز است که صاحب رحم در لحظه تلقیح، محرم صاحب نطفه باشد

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز یکشنبه چهارم رجب سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم تلقیح نطفه مرد اجنبی در رحم زن اجنبیه فرمودند : برداشت من از ادله این است که زن شوهردار نمی تواند چنین کاری انجام دهد، هم چنین زنی که مانند خاله، عمه و خواهر با انسان محرم است نیز نمی تواند چنین کاری انجام دهد، و نیز زنی که شوهر ندارد اما در عده قرار دارد هم نمی تواند این کار را بکند، لذا زن در چنین شرایطی باید نامحرم باشد و شوهر نداشته باشد و در عده هم نباشد، به اضافه آنکه در آن لحظه اگر عقد موقت جاری کنند، اشکال ندارد، وگرنه به نظر من اشکال دارد.

معظم له در رابطه با حکم تلقیح زن شوهرداری که می خواهد برای بچه دار شدن از نطفه مرد اجنبی استفاده کند، فرمودند : چنین زنی لازم است که در زمان تلقیح، چه آن زمان دقایقی بیش به طول بینجامد و چه افزون بر ساعت باشد، زوجه ی صاحب نطفه باشد، یعنی باید آن زن از شوهرش طلاق گرفته و دوران عده خود را هم بگذراند، و سپس به زوجیت آن مرد صاحب نطفه ولو به صورت عقد منقطع و فقط در زمان تلقیح در آید، حتی اگر میان آنها هیچ ملاقات و دیداری صورت نگیرد.

ایشان در ادامه فرمودند : در این صورت وکیل دو طرف می توانند آن مرد و زن را به عقد یکدیگر درآورند، حتی اگر این عقد به صورت منقطع و به مقدار یک یا چند ساعت باشد، لذا لازم است که در هنگام قرار دادن نطفه ی مرد در رحم زن، آن زن با صاحب نطفه محرم باشد، و هم چنین دارای همسر نبوده و نیز در ایام عده بسر نبرد، و در عقد صاحب نطفه ولو با عقد منقطع و به صورت کوتاه مدت قرار داشته باشد.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند : بنابراین قرار دادن نطفه آن مرد در رحم این زن، اگر با ازدواج منقطع صورت بگیرد و میان آنها محرمیت حاصل شود، با این شرایط، اشکال شرعی ندارد.

معظم له در رابطه با حکم چگونگی بازگشتن این زن به شوهر اصلی خود، فرمودند : زمانی که عده ی این نطفه به اتمام رسید، یعنی زمانی که وضع حمل این فرزند فرارسید، این زن پس از وضع حمل نطفه یعنی پس از ولادت فرزند می تواند همسر داشته باشد، مثلا می تواند به همسر اصلی خود بازگردد و با او ازدواج کند.

ایشان در رابطه با حکم پدر و مادر فرزندی که از این طریق به دنیا می آید، فرمودند : این فرزند، فرزند شوهر اصلی این زن محسوب نمی شود، و در حقیقت مادر این فرزند، این زن و پدر واقعی او صاحب نطفه است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : اگر عقد صورت نگیرد زنا محسوب نمی شود، و بر اساس اجماع، حکم زنا ندارد، اما اینکه آیا این کار جائز یا حرام است، این مساله محل اختلاف است، و به نظر من این کار حرام است و جائز نیست، هم چنین جماعتی مانند صاحب جواهر، ظاهر کلام او دلالت بر حرمت دارد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا