آیتالله العظمی شیرازی: در الفاظ قرآن تحریف صورت نگرفته، اما تحریف در تفسیر، تاویل و شان نزول ممکن است صورت گرفته باشد
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز جمعه دوم رجب سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در شرح آیه شریفه نهم سوره حجر ما اين قرآن را نازل كرده ايم و قطعا از آن حفاظت خواهيم کرد ، فرمودند : وعده خدای عزوجل فقط نسبت به حفظ قرآن کریم است و اراده خدا در این خصوص تنها نسبت به قرآن تعلق پیدا کرده و تضمین کرده که در آن دست برده نشود ، و نسبت به دیگر کتب آسمانی چنین وعده ای نداده است.
معظم له در رابطه با تحریف قرآن فرمودند : مشهور بین فقها از شیخ مفید و شیخ طوسی یعنی از هزار سال پیش تا کنون ، این است که در الفاظ قرآن تحریف صورت نگرفته ، اما تحریف در تفسیر ، تاویل و شان نزول ممکن است صورت گرفته باشد.
ایشان در رابطه حکم رجوع به برخی مسائل در دیگر ادیان ابراهیمی که احیانا در مبانی دینی اسلام مورد اشاره واقع نشده فرمودند : کتابهای آسمانی پیامبران گذشته مورد تحریف قرار گرفته اما تمامی آیات قرآن کریم که از سوی خدای عزوجل نازل شده، صحیح است.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : لذا از آنجا که تورات و انجیل مورد تحریف واقع شده است، نمیتوان به محتوای آنها اعتماد کرد و مشخص نیست که کدام قسمت از متون آنها صحیح است و از سوی خدای متعال صادر شده است.
معظم له همچنین تاکید فرمودند : لذا لازم است که انسان در مسائلی که مورد نیاز اوست، به قرآن کریم رجوع کند، و اگر به دلیل اختصار برخی از آیات قرآن، امکان فهم موضوعات آن وجود ندارد، بایستی برای تفسیر آن به عترت طاهره رجوع نمود.
ایشان در ادامه فرمودند در روایات آمده که معصومین علیهم السلام توصیه فرموده اند : إِقْرَأْ كَمَا يَقْرَأُ النَّاسُ ، قرآن را همان گونه که مردم می خوانند ، بخوانید ، یعنی همین قرآنی که در دست همه مردم است و آن را می خوانند ، شما هم همان گونه بخوانید ، اما این که در روایات وارد شده که ائمه علیهم السلام چبزهایی از قرآن کم یا زیاد کرده اند ، دلیل آن ، یا مربوط به شان نزول یا تفسیر و یا تاویل است ، مثلا در آیه شریفه يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ، در این جا که فرموده بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ( فی عَلِیٍّ ) اضافه شده ، در قرآن فی عَلِیٍّ نیست ، این شان نزول است ، این آیه در مورد امیرالمومنین صلوات الله علیه نازل شده و اضافه ها گاهی تفسیر است که بیان الغامض و کشف الغامض است ، یا هم تاویل است و در مجموع یکی از سه مورد ، شان نزول یا تفیسر و تاویل است ، و نکته مهم این که جبرئیل هم قرآن را همین گونه نازل کرده و برای پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله خوانده بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ( فی عَلِیٍّ ) ، اما نه به عنوان قرآن بلکه به عنوان شان نزول ، و روایت دارد که بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، امیرالمومنین صلوات الله علیه ، یک هفته آن قرآنی که خودشان نوشته بودند را که در آن هم تنزیل و هم تفسیر و هم تاویل بود ، به جماعتی از اصحاب پیغمبر عرضه کردند اما آن ها نپذیرفتند.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : در روایت است که هنگام نزول وحی ، و آیات قرآن توسط جبرئیل که به پیامبر اکرم عرضه می داشت ، امیرالمومنین ، همراه با قرآنی که می نوشتند ، سه چیز دیگر را هم می نوشتند ، تنزیل ، تفسیر ، تاویل ، در تنزیل و تفسیر و تاویل ، تحریف ، قطعا صورت گرفته ، و این که در برخی از روایات ، تصریح به تحریف شده ، حمل بر این سه مورد ، می شود ، اما تحریف در الفاظ قرآنی که به دست ما رسیده ، و قرآنی که نزد ما موجود است ، هیچ کم و زیادی صورت نگرفته ، بلکه این مساله ، اجماع میان محققین علمای شیعه از شیخ مفید و شیخ طوسی تا به امروز است ، که تحریف در الفاظ قرآن ، حتی در یک نقطه ، صورت نگرفته است.