آیت الله العظمی شیرازی : اگر کسی منکری را انجام نداده اما قصد انجام آن را دارد، چون این شخص دچار منکر نشده، تکلیفی برای جلوگیری از آن اقدام وجود ندارد

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز سه شنبه پانزدهم جمادی الثانی سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در باره با حجیت ظواهر فرمودند: از ابتدا تا انتهای فقه، تمامی علما به این نکته که ظواهر حجت است، ملتزم هستند و اگر شک در ظهور شد، اصل بر عدم آن است.
معظم له در ادامه فرمودند: اگر ظهور وجود داشت اما شک در مراد بود، ظهور حجت است و اصل در اراده است.
ایشان هم چنین تاکید فرمودند: چون ظواهر حجت هستند، پس هر لفظی که ظهور در فعلیت دارد، مانند امر به معروف، بدان معناست که در حال حاضر معروف است، و نهی از منکر هم بدان معناست که همین الآن منکر است.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: لذا اگر کسی شراب نخورده اما قصد خوردن شراب را دارد، این شخص دچار منکر نشده است، لذا تکلیفی برای جلوگیری از آن اقدام وجود ندارد.
